Jak działa ubezpieczenie mieszkania?
Aby uzyskać jakiekolwiek odszkodowanie z powodu włamania i kradzieży, musimy najpierw wykupić stosowne ubezpieczenie. Nie oznacza to, że wystarczy wybrać jakąkolwiek ofertę, zapłacić składkę i cieszyć się ochroną przez 12 miesięcy. Przed podpisaniem umowy musimy dokładnie przeanalizować jej zapisy. Dlaczego? Po pierwsze, w polisie musi być zawarta ochrona od szkód powstałych wskutek włamania i kradzieży. Zapis ten może mieć dwa warianty - kradzieży ze śladami włamania lub bez śladów włamania. Warto rozważyć, jakie ryzyko nas dotyczy najbardziej. Ponadto w umowie może pojawić się zapis o rabunku - to sytuacja, w której zostaniemy zaatakowani, ubezwłasnowolnieni i okradzeni w mieszkaniu.
Po drugie, gdy już wiemy, od jakiego ryzyka ubezpieczenie będzie nas chronić, warto rozważyć jego przedmiot. W podstawowych wariantach ubezpieczenie obejmuje tylko elementy stałe mieszkania, czyli ściany, podłogi, zabudowy itp. - czyli wszystko to, czego nie jesteśmy w stanie wynieść bez uprzedniego demontażu. Ten wariant oznacza, że np. kradzież telewizora czy innego cennego sprzętu nie będzie przez ubezpieczyciela brana pod uwagę. Dlatego w umowie ubezpieczenia musi znaleźć się zapis o objęciu umową również tzw. ruchomości. Dopiero wówczas w razie kradzieży sprzętów czy cennych przedmiotów możemy zgłosić się do towarzystwa ubezpieczeniowego z wnioskiem o wypłatę odszkodowania.
Zobacz o czym powinno się pamiętać przy ubezpieczaniu mieszkania lub domu: https://eurofinance.info.pl/blog/nieruchomosci/o-czym-nalezy-pamietac-w-trakcie-ubezpieczenia-domu/
Co zrobić, gdy doszło do włamania i kradzieży?
Jednym z pierwszych kroków powinno być zgłoszenie zdarzenia na policję i uzyskanie kopii zawiadomienia, które będzie dowodem dla firmy ubezpieczeniowej, iż faktycznie doszło do włamania i kradzieży. Następnie warto sporządzić dokładną listę zniszczonych i skradzionych przedmiotów. Jeśli w ramach polisy wykupiliśmy home assistance, to warto się skontaktować z podanym w umowie numerem - towarzystwo ubezpieczeniowe wezwie np. ślusarza lub zapewni nam pobyt w hotelu do czasu naprawy okien, drzwi itp. Zgłoszenie samej szkody może się wiązać z takimi działaniami jak wykonanie zdjęć czy sporządzenie dokładnej listy i wartości utraconych przedmiotów (jeśli to możliwe, warto załączyć faktury/rachunki ich zakupu). Szkodę możemy zgłosić przez internet lub telefonicznie. Uruchomi to procedurę, której trwanie zależy od skomplikowania sprawy i wybranego towarzystwa ubezpieczeniowego.
Kiedy towarzystwo nie wypłaci odszkodowania?
Zgodnie z zapisami w umowie ubezpieczenia towarzystwo zarezerwowało sobie prawo do odmowy wypłaty odszkodowania w bardzo konkretnych sytuacjach. Przede wszystkim dotyczą one celowości działań, gdy np. próbujemy upozorować kradzież z włamaniem. Ponadto ubezpieczyciel sprawdzi, czy nie doszło do tak zwanego rażącego niedbalstwa. Jest to sytuacja, gdy np. zostawiliśmy otwarte drzwi do mieszkania i nie zastosowaliśmy podstawowych środków ostrożności lub zabezpieczeń wymaganych przez towarzystwo. W przypadku niektórych nieruchomości (np. gdzie są przechowywane dzieła sztuki czy biżuteria) ubezpieczyciel może wymagać dodatkowych systemów, takich jak monitoring czy wzmocnione drzwi antywłamaniowe. Jeśli ubezpieczyciel odmówi odszkodowania, możemy skorzystać z prawa do reklamacji. Ewentualna wpłata trafi na wskazane konto w terminie, które wcześniej określiło towarzystwo ubezpieczeniowe.
W Eurofinance Ubezpieczenia Lublin zajmujemy się ubezpieczeniami majątkowymi. Pomagamy naszym klientom podczas podejmowania tak ważnych decyzji, jak podpisanie umowy z towarzystwem ubezpieczeniowym. W naszym biurze doradzamy, jak wybrać najkorzystniejszą ofertę. Sprawdź, ile możesz z nami zyskać.