Co to jest Marketplace?
Zacznijmy od początku czym właściwie jest ta opozycja do stron internetowych, czyli marketplac? Marketplac jest internetową platformą handlową, na której możemy wystawić na sprzedaż swoje produkty, bez konieczności posiadania własnego sklepu internetowego. Na marketplac zawierane są ostateczne transakcji, czyli cały proces zakupowy odbywa się w obrębie danej platformy. To miejsce skupiające wielu sprzedawców, z różnymi produktami, co jest jednoznaczne również z tym, że w tym miejscu muszą obowiązywać nas szczególne dla danej platformy regulaminy.
Najpopularniejsze marketplace w sieci:
- Allegro
- Amazon
- OLX
- Facebook Marketplac
- Ebay
Tanie sklepy internetowe vs znane marketplace- co lepsze?
Zastanawiając się nad odpowiedzią na to pytanie, nie jest łatwo jednoznacznie zdecydować, ponieważ zarówno marketplac, jak i sprzedaż poprzez własną stronę internetową ma swoje wady i zalety. Poznając kilka z nich łatwiej będzie zdecydować, którą z opcji wybrać.
Liczy się szybkość wejścia na rynek
Masz pomysł, masz plany, chcesz jak najszybciej rozpocząć sprzedażową przygodę. Zakładając własny sklep internetowy, będziesz musieć nieco wyhamować entuzjazm, ponieważ zbudowanie dobrej strony internetowej, oraz wprowadzenie na nią wszystkich produktów, to skomplikowany i złożony proces. Natomiast sprzedaż wynikająca z pozycjonowania strony internetowej lub prowadzona w platformach handlowych nie wymaga tak wiele czasu, sprowadza się najczęściej do prostej rejestracji i wprowadzenia produktów, aby móc rozpocząć sprzedaż. W kwestii szybkość wejścia na rynek marketplace zdecydowanie wygrywają.
Kontrola nad wizualnym aspektem marki
Prowadząc własną stronę internetową, to Ty decydujesz o wszystkim tym co znajduje się w jej obrębie, masz w tej kwestii spore pole do popisu, czego nie daje Ci platforma handlowa. W przypadku marketplacu nie ma możliwości zbudowania spersonalizowanego wizerunku, jak to ma miejsce w przypadku własnego sklepu internetowego, te kwestie są zazwyczaj narzucone i ujednolicone przez portal. To co możesz zrobić to dobre zdjęcia produktu a także ich opisy, do wszystkiego innego będziesz musieć się dostosować. Jak zatem widać, jeśli chodzi o kontrolę wizerunku, własny sklep internetowy daje o wiele większą swobodę.
Rozwijanie własnej marki
Rozwój marki do cecha własnego sklepu internetowego. Sprzedający na platformach handlowych nie mamy możliwości tego zrobić, a jak wiadomo tego typu działania są kluczem dotarcia do jak największej liczby osób i budowania zaufania wśród klientów. Prawda jest taka, że użytkownik kupujący na marketplace nie zwraca szczególnej uwagi na sprzedającego, tam liczy się głównie, szybka transakcja, atrakcyjna cena, czy darmowa przesyłka. Rozwój własnej marki jest więc możliwy tylko w przypadku własnego sklepu.
Podsumowanie
Chcesz szybko zacząć sprzedawać, zależy Ci na czasie? W takim razie postaw na popularne platformy sprzedażowe, oczywiście musisz liczyć się z opłatą za korzystanie z portalu, jednak z pewnością będziesz mógł zacząć ekspresowo. Natomiast jeśli zależy Ci na swobodzie, możliwości budowania własnej marki w tym jej wizerunku, lepiej będzie postawić na własną stronę internetową, na której będziemy prowadzić aktywną sprzedaż.