28 stycznia, obchodzimy Międzynarodowy Dzień LEGO. Świętują nie tylko dzieci, ale też… studenci Politechniki Lubelskiej, którzy po klocki sięgają podczas zajęć, a od tego co zbudują zależy ich ocena.
– Klocki LEGO to połączenie zabawy z edukacją. Studenci realizując zadania w grupach, uczą się współpracy i poznają nowe elementy konstrukcyjne – wylicza dr inż. Przemysław Filipek, prowadzący zajęcia z projektowania systemów mechatronicznych. Biorą w nich udział studenci Wydziału Mechanicznego Politechniki Lubelskiej. – Praca z klockami to dla nich doskonała okazja do nauki nie tylko technicznych aspektów projektowania, ale i zdobywania umiejętności praktycznych, które są niezbędne w inżynierii.
Studenci wykorzystują zestawy LEGO Mindstorms, które zawierają m.in. czujniki koloru i natężenia światła, natężenia dźwięku i ultradźwięku oraz serwosilniki. Są one bazą do budowy najróżniejszych modeli robotów i urządzeń mechanicznych ucząc w sposób praktyczny nie tylko mechaniki, ale także elektroniki i informatyki.
– To forma nauki, która angażuje studentów w sposób kreatywny i skuteczny – podkreśla wykładowca. – Zadania, które im zadaję polegają na zaprojektowaniu, zbudowaniu, oprogramowaniu i przetestowaniu robota. Na realizację mają zaledwie 1,5 godziny. Celem jest jak najszybsze i jak najdokładniejsze wykonanie zadania, które jest często związane z wyścigami mobilnych robotów na korytarzu uczelni. Na ocenę wpływa czas wykonania zadania, stabilność konstrukcji, spójność programu, miejsce na mecie oraz spełnienie zadanych funkcji – czy robot rzeczywiście działa zgodnie z zaplanowanym celem.
Roboty które powstają muszą wykrywać przeszkody i reagować na otoczenie. Muszą też wykonywać różne polecenia, takie jak segregowanie klocków. Zadanie polega na tym, aby robot wykorzystując silniki i gąsienicę - która jest pasem transportowym oraz czujnik kolorów, segregował kostki na podstawie ich barwy.
Jak podkreśla dr Filipek, to nie tylko nauka programowania czy budowania urządzeń – to także świetna lekcja współpracy, planowania i rozwiązywania problemów.
– Studenci muszą zdecydować jakiego typu konstrukcji użyć, na jakiej zasadzie będzie działało ich urządzenie oraz jakie czynności będzie zdolne wykonać i w jakim zakresie. Dość często napotykają na problemy, których występowania wcześniej nie potrafili przewidzieć. Takie sytuacje uczą ich przemyślanego planowania wstępnego projektu urządzenia z uwzględnieniem jak największej ilości możliwych komplikacji. Studenci w trakcie prac mogą wykazać się inwencją twórczą, stosując niekonwencjonalne rozwiązania oraz własne pomysły i usprawnienia. Dzięki tym zajęciom zdobywają cenne umiejętności nie tylko techniczne, ale i tzw. miękkie, które na pewno przydadzą się im w pracy zawodowej – uważa naukowiec.
Międzynarodowy Dzień LEGO powstał na cześć złożenia patentu w 1958 roku. Klocek Lego z 8 wypustkami (znany jako 2×4) trafił pierwszy raz do sprzedaży w Danii w 1949 roku. Opatentowanie go zajęło więc Godtfredowi Kirkowi Christiansenowi aż 9 lat.
Komentarze