W Lubelskim Centrum Konferencyjnym w Lublinie odbyło się wielkie święto branży turystycznej – IV Lubelskie Forum Turystyki. Zarząd Województwa Lubelskiego reprezentowali marszałek Jarosław Stawiarski oraz członkowie zarządu: Jarosław Kwasek oraz Marcin Szewczak. Kluczowe tematy tegorocznej edycji obejmowały rozwój turystyki, marketing oraz pomysły na innowacyjne projekty, które mogą wspierać rozwój turystyki w regionie.
– Lubelskie Forum Turystyki to kluczowe wydarzenie dla branży turystycznej województwa lubelskiego, gromadzące szerokie spektrum uczestników z całego sektora. To tutaj mamy się dowiedzieć, co dalej z lubelską turystyką. Co zrobić, aby turystów odwiedzjących Lubelszczyznę było więcej, aby byli zadowoleni z pobytu u nas i do nas wracali. A naprawdę mamy się czym pochwalić. Lubelskie nie tylko smakuje, ale również interesuje, bo mamy bardzo wiele do zaoferowania – powiedział podczas otwarcia Forum Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski.
Pierwszy dzień Forum był uświetniony obchodami 550-lecia powstania województwa lubelskiego. Oprócz części artystycznej uczestnicy mieli okazję wysłuchać prelekcji dr hab. Dariusza Wróbla, który przybliżył genezę i znaczenie powołania województwa w 1474 roku.
Następnie odbył się panel dyskusyjny moderowany przez Dorotę Lachowską z Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej oraz Marcina Kanię z Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Uczestnicy debaty – Członek Zarządu Województwa Lubelskiego Marcin Szewczak, Andrzej Kudlicki z Biura Turystycznego QUAND oraz Daniel Sagan z KamperManiaka – zastanawiali się nad konkretnymi działaniami, jakie mogą zostać podjęte w celu wykorzystania potencjału regionu do rozwoju turystyki, uwzględniając jego przygraniczne położenie.
Kolejnym punktem programu był panel z tworzenia silnej marki. Prelegenci przedstawili zagadnienia dotyczące kluczowych trendów konsumenckich w zakresie zrównoważonego rozwoju (Marta Mills), turystyki kulturowej i o tym, jak tworzyć unikatowe i innowacyjne markowe produkty turystyczne w oparciu o tradycje kulturowe regionu (Magdalena Demkowicz). Poruszony został również temat zarabiania na turystach podróżujących kamperem i przyciągania turystów karawaningowych bez dużych nakładów finansowych. Daniel i Aldona Saganowie, na co dzień prowadzący bloga KamperManiak, opowiedzieli również o tym, co decyduje o wyborze kierunku podróży kamperem lub przyczepą kempingową.
Dalsze panele dotyczyły narzędzi sztucznej inteligencji w marketingu turystycznym (Szymon Lisowski) oraz statystyk ruchu turystycznego w regionie lubelskim (Marcin Augustyniak).
Wyjątkowym punktem pierwszego dnia Forum była jubileuszowa Gala, podczas której ogłoszono wyniki Konkursu na Najlepszy Produkt Turystyczny Województwa Lubelskiego w 2024 roku.
W tym roku spośród 39 zgłoszonych produktów kapituła wyłoniła:
5 wyróżnień,
3 pierwsze miejsca, które uzyskały promocję do etapu ogólnopolskiego,
jeden produkt otrzymał Rekomendację do „Turystycznego Odkrycie Roku”,
jeden produkt otrzymał Rekomendację do Złotego Certyfikatu POT.
Dodatkowo dzięki głosowaniu online jeden z produktów otrzymał Nagrodę Internautów.
Wyróżnienia:
Józefów – Rowerowa Stolica Roztocza, Park Rekreacji ZOOM NATURY w Janowie Lubelskim, Park Miliona Róż i Zabytków Kresowych w Kazimierzu Dolnym, Brama Kryłów w Kryłowie oraz Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie
Nagrody główne (miejsca, które uzyskały promocję do etapu ogólnopolskiego)
I miejsce – Chmielaki Krasnostawskie w Krasnymstawie
II miejsce – Międzynarodowe Zawody Balonowe w Nałęczowie
III miejsce – Dni Jakuba Wędrowycza w Wojsławicach
Nagroda Internautów – Chmielaki Krasnostawskie w Krasnymstawie
Komentarze