Reklama
piątek, 22 listopada 2024 04:54
Reklama

Radni Sejmiku zgodni - PLM w Małaszewiczach musi dostać środki na rozbudowę.

  • Źródło: redakcja
Radni Sejmiku zgodni - PLM w Małaszewiczach musi dostać środki na rozbudowę.

Autor: archiwum Cargotor sp z o.o.


Sejmik Województwa Lubelskiego zwraca się do Ministra Infrastruktury o przedstawienie szczegółowego harmonogramu realizacji inwestycji oraz wskazanie podjętych działań w celu dotrzymania terminów ustalonych w ustawie. Jasny plan działania i przejrzystość w komunikacji są kluczowe dla budowania zaufania publicznego i zapewnienia, że ten projekt
będzie realizowany.- czytamy w stanowisku Sejmiku Województwa Lubelskiego w sprawie rozbudowy przeładunkowego portu kolejowego w Małaszewiczach, za którego przyjęciem głosowali wszyscy radni Sejmiku.

Małaszewicze to sztandarowa inwestycja na terenie województwa lubelskiego, której finansowania w 2022 odmówiła Unia Europejska. Przejście kolejowe w Małaszewiczach na granicy z Białorusią to miejsce, w którym towary m.in. z Chin trafiają na rynki europejskie. Generuje to dla skarbu państwa znaczące wpływy. Inwestycją interesuje się także strona chińska, czego dowodem była obecność na posiedzeniu wczorajszego Sejmiku przedstawicieli ambasady Chińskiej Republiki Ludowej. Temat został wywołany przez senatora PIS Grzegorza Biereckiego.

- Sprawa Małaszewicz to priorytet dla całego Regionu i ludzi tam mieszkających. Rozbudowa i konieczna modernizacja infrastruktury kolejowej w Małaszewiczach poprzez budowę PLM jest elementem większego planu gospodarczego rozwoju Polski Wschodniej. Przede wszystkim miejsca pracy ale i ogromne wpływy do budżetu, Państwa i Lubelszczyzny. Region ten wyludnia się ze względu na brak miejsc pracy, szczególnie dla młodych, którzy z powodu braku perspektyw wyjeżdżają za pracą. Potrzebne są szybkie decyzje  o rozbudowie suchego portu w Małaszewiczach. - powiedziała redakcji radna Sejmiku z ramienia PIS Renata Bielecka - Nie stać na oddalanie w czasie decyzji, które są intratne biznesowo dla naszego województwa. Jeśli towary nie zostaną przeładowane u nas to i u nas nie zostaną oclone. Pieniądze zostaną w innym kraju.
Rozbudowa i konieczna modernizacja portu PLM jest największym przedsięwzięciem komercyjnym realizowanym ze środków publicznych w Polsce wschodniej, zaplanowanym
na 6 lat i z prognozowanymi wpływami fiskalnymi do budżetu państwa w szacowanej wysokości 50 miliardów złotych w ciągu dziesięciu lat od jego uruchomienia. 
Modernizacja infrastruktury kolejowej w Małaszewiczach została zatwierdzona w ustawie z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz
niektórych innych ustaw. Niemniej jednak projekt napotkał na opóźnienia Zgodnie z ustawą podpisaną przez Prezydenta RP, CARGOTOR Sp. z o.o. uzyskała możliwość finansowania projektu pod warunkiem przejęcia 100% udziałów przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Harmonogram finansowania na lata 2023-2028 przewiduje łączne wydatki w wysokości 3 395 300 000 zł.

- PLM to inwestycja, o której możemy powiedzieć, że to lubelska racja stanu.- powiedział radny Sejmiku z Trzeciej Drogi ( PSL), Arkadiusz Bratkowski - To zarówno ogromne wpływy do budżetu jak i miejsca pracy. Musimy wesprzeć zarząd spółki Cargotor w działaniach, by wreszcie mogli rozpocząć budowę inwestycji. Małaszewicze to stacja graniczna  tzw. jedwabnego szlaku, przez którą przechodzi  znacząca część towarów  z Chin. Szkoda, że zmarnowanych zostało już kilka lat.
 


Podziel się
Oceń

Komentarze