Robot medyczny, innowacyjny i ekologiczny pojazd ogrodowy, szybka stacja ładowania, badanie jakości powietrza i hałasu w Lublinie oraz maszyna produkująca filament z odpadów – to tylko niektóre ze szkolnych projektów, które były realizowane przy wsparciu Politechniki Lubelskiej.
Politechnika Lubelska należy do Politechnicznej Sieci VIA CARPATIA im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. W ramach tej współpracy prowadzony jest m.in. program „Naukolatek – Nastoletni Naukowiec”. Jego celem jest włączenie wyróżniających się uczniów w edukację na poziomie wyższym, pokazując im rzeczywisty wpływ nauki na rozwój szeroko rozumianych usług, począwszy od sektora IT, usług medycznych, a skończywszy na rolnictwie.
W ramach zadania prowadzony jest konkurs dla szkół na mini projekty badawcze. Właśnie podsumowano pierwsze z nich.
– Bardzo się cieszymy, że w projekcie uczestniczyli uczniowie liceów i techników zarówno ze szkół publicznych, jak i prywatnych. Chcemy zachęcić wszystkich uczniów szkół średnich do rozpoczęcia pracy naukowej, najpierw pod opieką, a potem samodzielnie – mówi prof. Wojciech Franus, prorektor ds. nauki Politechniki Lubelskiej. – Naszym celem jest pokazanie im potencjału, jaki tkwi w nauce i w naszej uczelni.
W pierwszej edycji konkursu Politechnika Lubelska przekazała ok. 120 tys. zł na realizację 8 projektów dla 8 szkół. W drugiej edycji było to już ok. 480 tys. zł na 32 projekty dla 15 szkół. Badania prowadzone były w szkołach w Lublinie, Puławach, Adamowie, Chełmie, Kraśniku, Nałęczowie, Łęcznej, Radzyniu Podlaskim i Zamościu.
– Konkurs to szansa dla szkół na pozyskanie środków na różne cele. Nie zawsze udaje się zgromadzić potrzebne fundusze z bieżących budżetów na różne ciekawe przedsięwzięcia, a tutaj jest świetna okazja, by móc je realizować. W ramach projektu mogliśmy rozbudować naszą lokalną sieć komputerową z 1 gigabitów do 10. To ogromny przeskok pozwalający na zdecydowanie większy komfort pracy na lekcjach – uważa Marcin Graboś z Zespołu Szkół im. Króla Kazimierza Jagiellończyka w Łęcznej. – To też szansa na rozwijanie pasji uczniów i nauczycieli.
– Projekt jest niezwykle atrakcyjny, bo mobilizuje do działania zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Realizują oni innowacyjne projekty, które wpływają zarówno na prestiż szkoły, ale działają aktywizująco oraz uczą współpracy. Dlatego działanie Politechniki Lubelskiej jest pod tym względem bardzo skuteczne, a współpraca jest owocna – zauważa Antoni Turzyniecki dyrektor Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 5 w Zamościu. – Udział w projektach badawczych pokazuje uczniom, że nauka to ciekawa sprawa.
– Dopiero zaczynam swoją przygodę z programowaniem, ale uważam, że to cenne doświadczenie – mówi Oliwia Mitura z Liceum Ogólnokształcącego im. Jana III Sobieskiego
w Lublinie.
Jej kolega Wojciech Kalita, również docenia udział w projekcie: – Po pierwsze spędzamy więcej czasu poza szkołą, a po drugie możemy korzystać ze sprzętu wartego miliony złotych.
W programie uczestniczyli także uczniowie Zespołu Szkół im. gen. Franciszka Kamińskiego w Adamowie. Dyrektor placówki, Sylwia Żelazowska zapowiada, że szkoła zgłosi się do kolejnej edycji. – To doskonała przygoda uczniów z nauką, ale i korzyść dla szkoły. W ramach programu kupiliśmy m.in. mikroskopy, które w szkole już zostaną – mówi pani dyrektor.
Dołącz do najlepszych!
Do 28 czerwca trwa nabór do III edycji programu „Naukolatek – Nastoletni Naukowiec”.
W jego ramach zespoły projektowe wspierane przez opiekuna naukowego Politechniki Lubelskiej, będą mogły otrzymać finansowanie projektów badawczych do 10 tys. zł. Opiekujące się nimi nauczyciele otrzymają natomiast do 2,5 tys. zł.
Komentarze