Koncert wielkopostny
piątek: 22 marca 2024
godz. 19:00 - Sala koncertowa FL
Pod koniec Wielkiego Postu sięgniemy do jednego z najpopularniejszych dzieł muzyki chóralnej – Stabat Mater 26-letniego wówczas Giovanniego Battisty Pergolesiego. Na zamówienie Bractwa „Cavalieri della Vergine dei Dolori di San Luigi al Palazzo” w Neapolu Pergolesi tworzy w 1736 roku wielką muzyczną interpretację znanej sekwencji o Matce Bolesnej. Mówi się, że dzieło zostaje ukończone tuż przed śmiercią kompozytora, który tworzy je przechodząc jedną z najcięższych wówczas chorób – gruźlicę.
Symfonia nr 49 f-moll Josepha Haydna również powstawała, gdy kompozytor był bliski śmierci. Napisane w 1768 roku dzieło należy do wczesnego okresu twórczości, w którym kompozytor chętnie sięga po typową, niewielką obsadę, jedność tonalną wszystkich części oraz 4-częściowy schemat nawiązujący do sonaty da chiesa. Podtytuł dzieła „Pasja”, podobnie jak w przypadku innych symfonii kompozytora, zostaje nadany dopiero po jego śmierci.
Kantata Jana Sebastiana Bacha BWV 146 została przeznaczona na 3. Niedzielę po Wielkanocy, tzw. Niedzielę „Jubilate”. Wiadomo, iż po raz pierwszy wykonano ją 12 maja 1726 roku, a znaczna część jej warstwy muzycznej pochodzi z Koncertu klawesynowego d-moll BWV 1052 kompozytora. Na uwagę zasługuje również tytuł kantaty pochodzący z Dziejów Apostolskich (Dz 14, 22) – „Przez wiele ucisków trzeba nam wejść do królestwa Bożego” (tłum. Biblia Tysiąclecia).
ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII LUBELSKIEJ
CHÓR SZCZYGIEŁKI FENIX
ANNA BARSKA – sopran
NATALIA SKIPOR – mezzosopran
NATALIA ZANNI-LEWANDOWSKA – organy
DOMINIK MIELKO – dyrygent
Program:
G.B. Pergolesi – Stabat Mater
J. Haydn – Symfonia nr 49 f-moll „La Passione”
J.S. Bach – Sinfonia z kantaty
„Wir müssen durch viel Trübsal”, BWV 146
Bilety online:
www.filharmonialubelska.pl
Komentarze