Reklama
piątek, 22 listopada 2024 22:01
Reklama

Przed nami Festiwal Tempus Paschale

Zbliża się Niedziela Palmowa, a to oznacza również, że w Lublinie rozpoczyna się Festiwal Tempus Paschale.
Przed nami Festiwal Tempus Paschale

Autor: Jolanta Münch, Dorota Hałasa

Tempus Paschale to jeden z najstarszych festiwali muzycznych w naszym regionie i jedyny – skupiający się na promowaniu muzyki dawnej. Jak żartuje Stefan Münch (na zdjęciu, oczywiście z wielkanocną palmą), inicjator i główny organizator, a zarazem dyrektor artystyczny imprezy, festiwal powstał, bo on i jego przyjaciele chcieli usłyszeć pewien utwór na żywo. Udało się do tego stopnia, że od ponad dwudziestu lat tę i wiele innych kompozycji takich twórców jak Bach, Haendel, Vivaldi, Scarlattti, Purcell czy Teleman można usłyszeć w zabytkowych wnętrzach Lublina co roku.

Tegoroczną edycję Tempus Paschale jak zawsze rozpocznie inauguracja liturgiczna w kościele pw. Św. Rodziny. Mszę św. będzie celebrował ks. Tadeusz Pajurek, a „Passio Domini nostri Iesu Christi secundum Ioannem” w opracowaniu o. Jacka Gałuszki wykonają: Kamil Król (tenor), Krzysztof Gąsior (bas) i Paweł Maciałek (baryton) z towarzyszeniem chóru i orkiestry Iubilateum pod batutą Tomasza Orkiszewskiego. To 9 kwietnia o godzinie 18.

A co później? Oddajmy głos Stefanowi Münchowi, bo któż lepiej niż znany krytyk muzyczny i twórca radiowych i telewizyjnych audycji zapowie wykonawców, których zobaczymy w Lublinie do połowy maja?

 

Na inaugurację zaprosiliśmy znakomitego polskiego aktora Wiktora Zborowskiego, który będzie czytał fragmenty Księgi Koheleta. W koncercie wystąpi również – po raz pierwszy na festiwalu takiej rangi – archidiecezjalny chór chłopięco-męski Pueri Cantores Lublinenses, którym dyryguje ks. Attila Ádám Honti. Na organach będzie grała Jolanta Münch.

Po świętach, 22 kwietnia, zapraszamy do Galerii Malarstwa Polskiego na Zamku Lubelskim na koncert „Od Bacha do Kilara”. Wystąpi orkiestra Arti Sentemo z Radzynia Podlaskiego, którą dyrygować będzie Zbigniew Czuryło. Koncert będzie „wędrówką” przez historię muzyki od baroku aż po czasy współczesne. Arti Sentemo to dziecięco-młodzieżowa orkiestra akordeonowa, która ma już na swoim koncie bardzo wiele sukcesów i nagród zdobytych na polskich i zagranicznych festiwalach i konkursach. Proszę sobie wyobrazić kilkanaścioro dzieciaków, grających na różnej wielkości akordeonach – sam widok robi wrażenie, a brzmienie Arti Sentemo – zapewniam – także nikogo nie zawiedzie.

Następnego dnia koncert w Bazylice oo. Dominikanów. „Ultreia! W drodze do Santiago. Pieśni średniowiecznych pielgrzymów”. Wystąpi Kameralny Zespół Muzyki Dawnej „Aulos” w składzie: Monika Horodek, Elżbieta Kaluchiewicz, Martyna Aleksiejuk, Magdalena Borkowska, Jan Kiernicki. Zespół powstał w Białymstoku, a jego liderka, Monika Horodek, jest studentką tamtejszego Uniwersytetu Muzycznego. Tytuł koncertu jest nawiązaniem do wędrówek do grobu św. Jakuba w Santiago de Compostela, a więc jednego z najważniejszych szlaków pielgrzymek średniowiecznej Europy. W repertuarze koncertu znajdą się fragmenty z kodeksów średniowiecznych, m.in. Codex Calixtinus poświęconego św. Jakubowi czy Libre Vermell de Montserrat, czyli tzw. „Czerwona Księga”, w której zapisane są pieśni pielgrzymów odwiedzających Montserrat w Katalonii. Będzie to też okazja, by pokazać, że granica między muzyką sakralną a świecką była w tamtym czasie bardzo nieostra. Oba gatunki nawzajem na siebie wpływały, nie dziwią więc na przykład skoczne rytmy w pieśniach maryjnych.

Potem robimy przerwę na weekend majowy, ale zapraszamy już 6 maja, kiedy to w Trybunale Koronnym wystąpi dwoje solistów Teatru Muzycznego w Lublinie. Iwonie Sawulskiej (sopran, także dyrektor lubelskiej operetki) i Kamilowi Pękali (baryton) przy fortepianie towarzyszyć będzie Jolanta Münch. Można śmiało powiedzieć, że w repertuarze koncertu „Na skrzydłach pieśni” znajdzie się wszystko, co najpiękniejsze: arie, pieśni, duety autorstwa takich kompozytorów jak Mozart, Schubert, Bizet, Karłowicz, Weber czy de Falla.

Następnego dnia zapraszamy znów do Bazyliki oo. Dominikanów, tym razem do auli klasztoru (przy okazji będzie można zobaczyć, jak pięknie zostały wyremontowane klasztorne pomieszczenia). Z programem zatytułowanym „Mozarteum” wystąpią tam: sopranistka Joanna Wojnowska i Bogumiła Gizbert-Studnicka, jedna z najlepszych polskich klawesynistek. W repertuarze przekrój muzyki dworskiej i teatralnej XVIII wieku autorstwa m.in. Szarzyńskiego, Scarlattiego, Haendla, Schuberta, Mozarta.

Na zakończenie, 14 maja, zapraszamy do Trybunału Koronnego na koncert „Life is a Cabaret”. Repertuar jeszcze ustalamy, ale już dziś mogę powiedzieć, że z pewnością usłyszymy „Bilbao song” Kurta Weilla, pieśni hiszpańskie i piosenki z musicali od „Kabaretu” po „La La Land” – a więc od klasyki po najnowsze przeboje. Wykona je czworo solistów związanych z Teatrem Muzycznym w Lublinie: Małgorzata Rapa, Magdalena Rembielińska, Alejandro Aguilera i Adrian Kieroński, którym na fortepianie będzie akompaniować Jolanta Münch.

 

Festiwal Tempus Paschale odbędzie się w Lublinie już po raz 23. – To z mojego lenistwa, po prostu nie chce mi się wymyślić niczego nowego – znów żartuje Stefan Münch, ale po chwili dodaje poważniej: – Przez te lata poszerzyliśmy nieco formułę i dziś podczas festiwalu można usłyszeć już nie tylko muzykę dawną. Gramy też muzykę współczesną, zdarzają się projekty jazzowe, folkowe. Jednak także w repertuarze dawnym wciąż mamy duże „pole do popisu”, bo przecież filharmonia czy teatr muzyczny nie mogą „przestawić się” na prezentowanie małoobsadowych koncertów. Ktoś tę lukę powinien wypełniać.

I wypełnia – Stowarzyszenie Pro Musica Antiqua powstałe w 1994 roku w środowisku akademickim Lublina, by promować muzykę dawną, jej założenia stylistyczne i specyficzne praktyki wykonawcze. Założycielem i prezesem stowarzyszenia jest Stefan Münch.

 

Obszerny wywiad ze Stefanem Münchem, nie tylko o muzyce dawnej, ukaże się w jednym z najbliższych wydań magazynu „Panorama Lubelska”. Już dziś zapraszamy do lektury.

 

jog
zdjęcie wykonała Jolanta Münch, autorką projektu programu jest Dorota Hałasa



Podziel się
Oceń

Komentarze