Choć wielu entuzjastów nowoczesnej, elektrycznej motoryzacji wieści zmierzch ery aut spalinowych, zanim dojdzie do rewolucji w tym sektorze minie jeszcze sporo czasu. Unia Europejska co prawda prowadzi politykę zmierzającą do zrównoważonego rozwoju i ograniczenia emisji CO2, jednak wciąż nie jest przygotowana ani na produkcję wyłącznie aut elektrycznych, ani na ich utylizację.
Nowe rozwiązania i nowe problemy
Konstrukcje aut elektrycznych są zdecydowanie mniej skomplikowane niż pojazdów spalinowych. Nie posiadają sprzęgła, koła dwumasowego, alternatora czy katalizatora, które w przypadku aut z tradycyjnym napędem często są najbardziej kosztowne w naprawach. Brak w nich także układu wydechowego. Użytkownicy nie muszą też martwić się o wymianę płynów, rozrządu czy stan wtryskiwaczy. Czy to oznacza, że auta elektryczne są mniej problematyczne?
„Ze względu na specyficzną budowę, pojazdy elektryczne wymagają od kierowcy wiedzy i umiejętności ich użytkowania. Najbardziej wrażliwym elementem są ogniwa, które mają określoną żywotność, a ich wydajność może zmniejszać się z czasem, szczególnie jeśli samochód jest niewłaściwie eksploatowany. Negatywny wpływ na kondycję baterii ma na przykład długa jazda z bardzo dużą prędkością, która może wpłynąć na znaczny wzrost temperatury ogniw. Problemem jest również nieodpowiednie ładowanie – optymalny poziom naładowania baterii powinien oscylować pomiędzy 80% a 20% pojemności. Zaszkodzić akumulatorowi może także szybkie ładowanie – zbyt często wykorzystywane może być przyczyną awarii lub wpłynąć na utratę pojemności” – wyjaśnia Przemysław Gąsiorowski, ekspert serwisu autobaza.pl.
Nie bez znaczenia jest także fakt, że nowoczesne auta elektryczne są przepełnione elektroniką. Cały układ sterowania jest ze sobą połączony poprzez moduł elektroniczny. To on odpowiada za system zabezpieczeń i czujniki oraz monitoring wszystkich wskaźników w aucie. Te elementy mogą ulec awarii z powodu wad fabrycznych, zewnętrznego zużycia lub uszkodzeń mechanicznych.
Największe problemy z naprawą aut elektrycznych
Naprawa auta elektrycznego nie jest jednak tak prosta, jak w przypadku aut spalinowych. Przede wszystkim, aby móc zająć się tego typu pojazdem, mechanik musi mieć specjalne uprawnienia. Z uwagi na to, że akumulatory generują bardzo wysokie napięcie elektryczne, do ich naprawy wymagane są uprawnienia Stowarzyszenia Elektryków Polskich (SEP) do 1kV.
„Warto wiedzieć, że koncerny dają stosunkowo długą, średnio ośmioletnią gwarancję na akumulatory. Dotyczy ona natomiast wyłącznie jego naturalnego zużycia, czyli w praktyce pojemności, która według producenta w tym czasie nie spadnie poniżej określonego poziomu. W przypadku usterki natomiast gwarancja kończy się po przejechaniu 100 tys. km., wówczas koszty wymiany akumulatora leżą po stronie właściciela, a są one pokaźne – mogą dochodzić nawet do 100 tys. zł” – podsumowuje Przemysław Cholewa, CEO aplikacji motowarsztat.pl.
Na szczęście dla właścicieli, uszkodzenie baterii nie oznacza konieczności wymiany jej w całości. Akumulatory mają budowę modularną – składają się z tzw. celi. Wymienia się zatem nie całość, a jedynie uszkodzone moduły. Aby jednak zweryfikować, które elementy zostały uszkodzone i w jakim stopniu, niezbędna jest diagnostyka komputerowa w serwisie dysponującym odpowiednim oprogramowaniem oraz wykwalifikowanym personelem. Niestety, z uwagi na wysokie koszty i specyfikę urządzeń diagnostycznych wciąż wielu właścicieli prywatnych warsztatów nie może sobie pozwolić na ich zakup.
Jakie wyzwania stoją przed warsztatami?
Aby sprostać oczekiwaniom klientów, właściciele muszą zmodernizować swoje warsztaty i dostosować je do wymagań technicznych nowych rodzajów samochodów. Jak powinni się przygotować do obsługi aut elektrycznych?
Najważniejszy jest wykwalifikowany zespół mechaników, którzy posiadają odpowiednie umiejętności i doświadczenie w pracy z układami elektrycznymi. Konieczna jest też znajomość systemów zabezpieczeń i blokad wyłączających prąd w naprawianym modelu. Ponadto serwis wymaga specjalnego wyposażenia i narzędzi, w tym odpowiedniego oprogramowania do diagnozowania problemów z systemami elektronicznymi. Bardzo ważne w tym kontekście jest również bezpieczeństwo i odpowiednie procedury BHP obowiązujące w warsztacie, które zabezpieczą pracowników mających do czynienia z prądem o wysokim napięciu.
Autoiso Sp. z o.o. jest właścicielem serwisu autobaza.pl oferującym raporty historii pojazdu. Od 20 lat firma dostarcza klientom wiarygodnych danych dotyczących przeszłości pojazdu. Autobaza.pl agreguje dane z wielu wiarygodnych i uznanych źródeł. Współpracuje z zaufanymi podmiotami jak m.in. holenderska fundacja Nationale Auto Pas (NAP). Serwisowi autobaza.pl został również przyznany certyfikowany dostęp do National Motor Vehicle Title Information System (NMVTIS) czyli do Krajowego Systemu Informacji o tytułach pojazdów silnikowych w USA.
Dziś autobaza.pl stanowi największą, niezależną bazę danych VIN z historią pojazdów dostępną na rynku europejskim. Działalność firmy ma realny wpływ na jakość pojazdów oferowanych na rynku wtórnym w Polsce.
Źródło informacji: Autoiso Sp. z o.o.
Komentarze