Jakie zadania realizuje Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa?
KOWR to państwowa instytucja, która powstała jako odpowiedź na zmieniające się trendy w rolnictwie. Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa ma być najbardziej zaufanym partnerem sektora rolnego i rozwijać rynek polskiego rolnictwa w kraju oraz budować jego konkurencyjność na świecie.
Zadania KOWR zostały uporządkowane według czterech kluczowych kompetencji:
· ZASÓB, czyli gospodarowanie gruntami i nieruchomościami, polegające na tworzeniu warunków sprzyjających racjonalnemu wykorzystaniu Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa;
· PROMOCJA, czyli prowadzenie działań informacyjnych i promocyjnych w kraju i za granicą; dotyczy to także wspierania i budowania relacji pomiędzy rządami wybranych państw, na których rynki skierowany, prowadzony i planowany jest eksport;
· WIEDZA, czyli wspieranie beneficjentów w zakresie rozwoju ich działalności, polegające na informowaniu o nowych trendach i tendencjach w rolnictwie, jak również o możliwościach uzyskania wsparcia;
· ANALIZA, czyli prowadzenie badań, analiz i działań kształtujących politykę rolną służącą podnoszeniu konkurencyjności polskiego rolnictwa zarówno w kraju, jak i za granicą.
W jaki sposób KOWR wspiera rolników i polskie rolnictwo?
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa to instytucja, która wspiera rolników i producentów oraz zajmuje się rozwojem rolnictwa. Działania KOWR wszechstronnie wspierają polskich przedsiębiorców rolnych w produkcji żywności, która odpowiada na aktualne trendy, zwyczaje i potrzeby konsumentów. Dzięki środkom z Unii Europejskiej Polska ma jedną z najnowocześniejszych gospodarek rolnych, i co za tym idzie – przetwórstwo na najwyższym poziomie. Wspieramy rolników poprzez różnego rodzaju dofinansowania, np. rozpatrując wnioski suszowe, a także prowadząc intensywne działania promocyjno-informacyjne na poziomie ogólnopolskim, regionalnym i lokalnym w celu popularyzacji żywności wysokiej jakości wytwarzanej w ramach uznawanych przez MRiRW systemów jakości i oznaczeń (w tym żywności regionalnej, tradycyjnej i ekologicznej). Dążymy do zwiększenia spożycia żywności produkowanej w kraju, a przez to wzrostu konkurencyjności polskich produktów rolno-spożywczych.
Porozmawiajmy o kampanii #Kupujświadomie: Jak promowane są obecnie polskie produkty i czy jest a nie duże zapotrzebowanie?
Współczesny konsument coraz częściej i chętniej szuka produktów dobrej jakości. Wraz ze zmieniającym się stylem życia Polaków – uprawianiem sportu, turystyką weekendową, modą na bycie fit – zmieniają się zwyczaje i nawyki żywieniowe. Konsumenci zaczynają świadomie kupować żywność wysokiej jakości, dlatego w odpowiedzi na ich oczekiwania rośnie liczba regionalnych producentów certyfikowanej żywności oraz gospodarstw i produktów ekologicznych.
#Kupujświadomie to hasło kampanii prowadzonej przez KOWR, która zachęca do świadomego wyboru produktów z oznaczeniami i certyfikatami żywności. Do tych oznaczeń należą: znak PRODUKT POLSKI, logo produkcji ekologicznej czy unijne oznaczenia: Chroniona Nazwa Pochodzenia, Chronione Oznaczenie Geograficzne i Gwarantowana Tradycyjna Specjalność. Należy pamiętać, że nasze codzienne decyzje zakupowe wpływają na sytuację ekonomiczno-gospodarczą kraju. Rosnący patriotyzm konsumencki, który znajduje odzwierciedlenie w nabywaniu rodzimych towarów, buduje silną markę polskiej żywności, wspiera polskich producentów rolnych oraz przedsiębiorstwa, ma wpływ na zwiększenie sprzedaży polskiej żywności oraz funkcjonowanie polskiej gospodarki, w tym krajowego rolnictwa i przemysłu rolno-spożywczego. Zachęcamy więc producentów do znakowania produktów spożywczych informacją PRODUKT POLSKI. Bardzo cieszy, że konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na systemy jakości uznawane przez MRiRW. Raport „Polska Wieś i Rolnictwo 2022” pokazuje, że 75,6% ankietowanych mieszkańców obszarów wiejskich zwraca uwagę na znak PRODUKT POLSKI, a logo produkcji ekologicznej zauważa podczas zakupów 54,2% respondentów. W 2022 roku rozpoznawalność wszystkich oznaczeń była większa niż w 2021 roku. To znak, że konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na pochodzenie żywności i jej jakość. Wybierając żywność z oznaczeniami, dajemy jednoznaczny sygnał do działu zakupów w sieci handlowej czy grupie zakupowej, że te produkty muszą znajdować się w sklepie, ponieważ klienci ich oczekują. Takim zachowaniem mamy szansę wzmacniać polski handel i przetwórstwo. Zachęcam do tego, by codziennie kupować świadomie.
Przed nami kolejne ważne wydarzenie pn. Bitwa Regionów, którego współorganizatorem jest Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wraz z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa przy współpracy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Właśnie ruszył nabór zgłoszeń do VIII już edycji Konkursu Kulinarnego dla Kół Gospodyń Wiejskich pn. Bitwa Regionów. Wydarzenie corocznie angażuje przy zmaganiach o najlepszą regionalną potrawę setki Kół Gospodyń Wiejskich i stowarzyszeń z terenów wiejskich. Do udziału w VII edycji konkursu zgłosiło się w całej Polsce 3197 Kół Gospodyń Wiejskich, z czego 330 zgłoszeń zarejestrowano w województwie lubelskim. Panie zaprezentowały swoje dania konkursowe podczas Pikników z PRODUKTEM POLSKIM; łącznie w całym kraju w okresie od 5 czerwca do 24 września odbyło się 227 wydarzeń. Udział w wydarzeniach brały rzesze odwiedzających chętnych pokibicować Paniom, posmakować lokalnych smakołyków i miło spędzić czas w świetnej atmosferze. Celem konkursu jest m.in. promowanie regionalnych potraw oraz bogactwa i różnorodności lokalnych tradycji kulinarnych. Bardzo zależy nam też na promowaniu i wspieraniu Kół Gospodyń Wiejskich, w szczególności w zakresie aktywizacji wspólnot i społeczności lokalnych na obszarach wiejskich.
Jakich potraw możemy spodziewać się w tegorocznej edycji konkursu?
Myślę, że podobnie jak i w latach ubiegłych komisja będzie miała trudne zadanie, gdyż lubelska kuchnia kształtowała się w czasach, gdy na słynne jarmarki lubelskie, w XV i XVI wieku zjeżdżali się kupcy z różnych zakątków świata. Dominują w niej potrawy wywodzące się menu dawnych mieszkańców regionu, gdzie proste potrawy ubogich chłopów przeplatały się z wyszukanymi dworskimi daniami. Lubelskie dania od zawsze cechowały prostota i pożywność. Dziedzictwo kulinarne Lubelszczyzny ma związek z jej przygranicznym położeniem na styku kultur Wschodu i Zachodu. Gama regionalnych potraw i smaków jest bardzo bogata i różnorodna. Koła Gospodyń Wiejskich z Lubelszczyzny mają więc duże możliwości by zaprezentować różnorodne walory kulinarne potraw.
Kto i w jaki sposób może wziąć udział w konkursie?
Uczestnikami Konkursu mogą być koła gospodyń wiejskich oraz stowarzyszenia skupiające osoby z terenów wiejskich, których celem statutowym działania jest m.in. promocja i pielęgnowanie lokalnych tradycji kulinarnych, działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, rozwój kultury ludowej, w tym w szczególności kultury lokalnej i regionalnej, upowszechnianie i rozwój form współdziałania, gospodarowania i racjonalnych metod prowadzenia gospodarstw domowych. KGW muszą posiadać osobowość prawną i własny rachunek bankowy zarejestrowany na ten podmiot.
Komentarze