Spółka MPK Lublin pokieruje systemem lubelskich rowerów miejskich. Miasto rozpoczęło procedurę udzielenia zamówienia publicznego w modelu in-house. Dzięki integracji systemów pasażerowie komunikacji miejskiej wypożyczą rower na preferencyjnych warunkach. Nowym akcentem będzie także wygląd rowerów, o którym mieszkańcy Lublina zadecydują w internetowym głosowaniu.
– Od kilkunastu lat systematycznie rozwijamy sieć infrastruktury rowerowej i zwiększamy dostępność roweru. Teraz prowadzeniem Lubelskiego Roweru Miejskiego zajmie się miejska spółka MPK Lublin, dzięki czemu dochody z tego tytułu pozostaną w strukturze finansów miasta. Ponadto, dzięki integracji systemów komunikacji zbiorowej i rowerowej, wypożyczalnia rowerów miejskich będzie nie tylko ekologiczną, ale i bardziej konkurencyjną alternatywą dla prywatnych przejazdów samochodem. To także rozwiązanie uzupełniające lokalny transport publiczny
w realizacji zintegrowanej i zrównoważonej mobilności miejskiej, która dla Lublina jest priorytetem – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydent Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.
Zlecenie dalszego operowania systemem Lubelskiego Roweru Miejskiego oparto na modelu zamówień publicznych w trybie in-house, czyli procedurze umożliwiającej powierzenie zamówienia przez podmiot publiczny spółce zależnej, z zastosowaniem zasady zamówienia z wolnej ręki. W ten sposób Zarząd Transportu Miejskiego wdrożył procedurę udzielenia zamówienia na rzecz spółki MPK Lublin w zakresie zarządzania systemem Lubelskiego Roweru Miejskiego wraz z wykonaniem oprogramowania LRM oraz kompleksowym serwisem i magazynowaniem infrastruktury systemu.
Kolejnym krokiem planowanej częściowej integracji z systemem biletu LUBIKA jest stworzenie oferty łączonej, zawierającej w swoich ramach zarówno usługi z zakresu komunikacji miejskiej, jak i możliwość korzystania z rowerów publicznych działających w systemie Lubelskiego Roweru Miejskiego. Dla stałych klientów komunikacji miejskiej ZTM przygotuje specjalną ofertę korzystania z roweru miejskiego na preferencyjnych warunkach, co umożliwi ważny bilet okresowy komunikacji miejskiej lub aktualna Lubelska Karta Miejska.
Wraz ze zmianą operatora nową szatę graficzną otrzyma infrastruktura rowerowa. Wygląd systemu zaakcentuje barwy Lublina, nawiązując do pojazdów komunikacji miejskiej. Spośród trzech przygotowanych wariantów, to mieszkańcy w głosowaniu zdecydują o ostatecznym wyglądzie rowerów i stacji. Sonda rozpocznie się we wtorek (6 września) na stronie internetowej ZTM Lublin. Głosować będzie można do 12 września.
W czerwcu 2022 r. podczas sesji Rady Miasta Lublin podjęta została uchwała w zakresie rozszerzenia kompetencji statutowych Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie. Na jej podstawie ZTM, który w imieniu Gminy Lublin pełni rolę organizatora i zarządcy komunikacji miejskiej, otrzymał zadanie koordynacji system Lubelskiego Roweru Miejskiego, jako uzupełnienie publicznego transportu zbiorowego.
Aktualna umowa z operatorem, tj. spółką Nextbike Polska obowiązuje do końca listopada 2022 r. Mieszkańcy mają do dyspozycji 700 jednośladów rozlokowanych na 120 stacjach. W ubiegłym roku łączna liczba wypożyczeń Lubelskiego Roweru Miejskiego przekroczyła 76 tys., natomiast ich łączny czas użytkowania wyniósł ponad 2 mln minut. W ostatnich miesiącach tego roku odnotowaliśmy znaczący wzrost zainteresowania Lubelskim Rowerem Miejskim. Średnia miesięczna liczba wypożyczeń to ok. 20 tys.
Komentarze