W spotkaniu uczestniczyli: Przewodniczący Sejmiku Województwa Lubelskiego Michał Mulawa, Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie Paweł Szumera, Etatowy Członek Zarządu Powiatu Biłgorajskiego Beata Strzałka oraz przedstawiciele władz samorządowych z terenu powiatu biłgorajskiego.
Odcinek drogi wojewódzkiej nr 835 o długości ogólnej ok. 25,4 km, objęty rozbudową, położony jest w województwie lubelskim, w powiecie biłgorajskim, na tereniemiasta Biłgoraj oraz gmin: Biłgoraj, Księżpol i Tarnogród.
Całkowita wartość projektu: ok. 193 mln zł
Planowana wartość dofinansowania z RPO 2014-2020: ok. 74 mln zł
Szacowany koszt robót budowalnych: ok. 176 mln zł
Planowany termin realizacji robót budowalnych: lata 2020 - 2021
PARAMETRY TECHNICZNE:
- Droga jednojezdniowa klasaG (główna)
- Szerokość jezdni - 7,0 m (2x3,5m)
- Szerokość poboczy - 2 x1,50 m(pobocze umocnione kruszywem)
- Nośność nawierzchni 115 kN/oś
- Skrzyżowania:
-
-
-
-
-
- - 3 szt.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- -10 szt.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- - 18 szt.
-
-
-
-
-
- Zatoki autobusowe -26 szt.
- Stanowisko do ważenia i kontroli pojazdów - 1 szt.
- Obiekty inżynierskie:
Mosty: 4 szt.(o łącznej długości ok. 111,0 m)
Przepusty: 15 szt.
- Przebudowa istniejącego oświetlenia drogowego w Tarnogrodzie
- Budowa oświetlenia drogowego na terenach zabudowy w obrębie skrzyżowań
z przystankami komunikacji zbiorowej oraz przejść dla pieszych, przejazdów dla rowerów
i dojścia do przystanków - Chodniki - ok. 8,60 km
- Ścieżki rowerowe - ok. 10,55 km
- Ciągi pieszo-rowerowe - ok. 10,72 km
- Drogi serwisowe - ok. 2,75 km
- Budowa i przebudowa zjazdów indywidualnych i publicznych
- Ilość działek do podziału i nabycia: ok. 1050 szt.
=================================================================
Opis stanu istniejącego
Droga w większości przebiega przez tereny otwarte - stanowiące użytki rolne, a także przez tereny zabudowy mieszkaniowej miejscowości: Biłgoraj, Okrągłe, Korczów, Majdan Nowy, Księżpol, Płusy i Tarnogród. Trasa planowanej do rozbudowy drogi na odcinkach o długości ok. 0,6 km (między miejscowościami Korczów oraz Rogale) i na końcowym odcinku długości ok. 3,5 km (za Tarnogrodem do końca odcinka) przebiega przez niewielkie kompleksy leśne, a na odcinku o długości ok. 1,2 km w okolicy miejscowości Markowicze - przylega do kompleksu leśnego.
Nawierzchnia posiada liczne uszkodzenia (koleiny, pęknięcia siatkowe, pęknięcia pojedyncze podłużne, pęknięcia pojedyncze poprzeczne, wyboje, łaty, ubytki kruszywa i lepiszcza), które są zróżnicowane w zależności od lokalizacji.
Lokalizacja inwestycji
Projektowana rozbudowa istniejącej drogi zlokalizowana jest na terenie województwa lubelskiego w powiecie biłgorajskim, na terenie gmin: miasto Biłgoraj, Biłgoraj, Księżpol, miasto Tarnogród
i Tarnogród. Początek przedmiotowego odcinka znajduje się w km ok. 90+490, na południowych obrzeżach miasta Biłgoraj; koniec w km 115+875,00 na terenie gminy Tarnogród – na granicy województw: lubelskiego i podkarpackiego.
Rodzaj obiektu budowlanego
Przewidywane do realizacji zamierzenie budowlane - to rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 835, budowa dodatkowych jezdni obsługujących ruch z terenów przyległych do pasa drogowego drogi publicznej – tzw. „dróg serwisowych”, chodników, ścieżek rowerowych, ścieżek rowerowych,
z których mogą korzystać piesi, zatok autobusowych wraz z budową i/lub przebudową odwodnienia oraz budową oświetlenia na części przedmiotowej inwestycji.
Przebudowie oraz rozbudowie ulegną również skrzyżowania oraz same wloty dróg podporządkowanych.
W ramach realizacji zadania - będą wykonane nowe urządzenia infrastruktury związane z drogą oraz przebudowane i/lub zabezpieczone istniejące urządzenia obce związane i niezwiązane
z drogą.
Cel i zakładany efekt inwestycji
Zakres prac przewidzianych do wykonania obejmuje:
• rozbudowę istniejącej drogi o parametrach klasy G o łącznej długości ok. 25,4 km przy założeniu zachowania przebiegu istniejącego w możliwie dużym zakresie,
• ujednolicenie szerokości jezdni oraz poboczy na odcinkach o przekrojach szlakowych
i półulicznych,
• wzmocnienie lub wymiana istniejącej konstrukcji nawierzchni, z uwzględnieniem jej dostosowania do nacisku na pojedynczą oś 115 kN,
• korektę przebiegu osi drogi głównej (oraz dróg podporządkowanych) zapewniających likwidację nienormatywnych łuków,
• ograniczenie ilości odcinków, na których zachodzi ryzyko oślepiania kierujących pojazdami jadących w przeciwnych kierunkach (porą nocną),
-
- rozbudowy części skrzyżowań (wraz z ew. korektą włączeń dróg podporządkowanych do drogi głównej) wynikających z konieczności:
- dostosowania rozwiązań geometrycznych do obowiązujących przepisów,
- poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu,
- zapewnienia przejezdności wszystkich pojazdów (dopuszczonych do ruchu na danym skrzyżowaniu)
- poprawy przepustowości skrzyżowań (w miarę możliwości z uwzględnieniem czynników społecznych - ograniczenie rozbiórek do niezbędnego minimum);
- budowę zatok autobusowych - w miejscach istniejących: zatok oraz przystanków bez wydzielonych zatok, z uwzględnieniem ewentualnych przesunięć zapewniających poprawę bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu,
- wykonanie jednej dodatkowej zatoki autobusowej w m. Biłgoraj,
- rozbudowę istniejącego lub budowę nowego systemu powierzchniowego odwodnienia korpusu drogowego (na odcinkach, gdzie nie będzie możliwości odprowadzenia wody powierzchniowo lub zajętość terenu będzie społecznie nieuzasadniona - przewidziano realizację kanalizacji deszczowej),
- zaprojektowanie przejść dla pieszych, w tym częściowo z wydzielonymi azylami dla pieszych (zarówno na drodze głównej jak i włączeniach dróg podporządkowanych),
• wprowadzenie elementów uspokojenia ruchu w terenach zabudowanych oraz w obrębie znacznej części skrzyżowań, w szczególności w postaci wysp oddzielających przeciwne kierunki ruchu (częściowo wykorzystane jako azyle dla pieszych w miejscach przejść dla pieszych),
• zaprojektowanie „dróg serwisowych” (dodatkowych jezdni obsługujących ruch z terenów przyległych do pasa drogowego drogi publicznej) umożliwiających ograniczenie liczby i częstości zjazdów na drogę klasy G oraz przeniesienie ruchu pieszego, rowerowego oraz lokalnego ruchu kołowego poza odcinek DW 835,
• nowe rozwiązania umożliwiające przeniesienie ruchu pieszego i rowerowego poza DW 835 na odcinkach ze skumulowanymi włączeniami dróg podporządkowanych z gęstą zabudową mieszkalną, generujących znaczący udział ruchu powolnego wzdłuż drogi głównej (ciągi pieszo-rowerowe, ścieżki rowerowe i chodniki oraz ww. drogi serwisowe),
• zmianę geometrii części istniejących dróg w miejscowości Tarnogród dostosowaną do zmiany organizacji ruchu ograniczającej ruch pojazdów do jednokierunkowego, mającej na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu,
• wykonanie miejsca do wykonywania kontrolnego ważenia pojazdów (oraz innej kontroli pojazdów),
• rozbiórkę 3 istniejących mostów, wszystkich przepustów pod drogą główną oraz większość pod drogami podporządkowanymi,
• budowę, przebudowę lub remont istniejących obiektów inżynierskich, w tym budowę trzech nowych obiektów mostowych w miejscach istniejących oraz budowę trzech tymczasowych mostów (na czas wykonania ww. docelowych obiektów), a także przebudowę kapy chodnikowej na moście przez rz. Tanew w miejscowości Markowicze,
• rozbiórkę kilku budynków gospodarczych,
• wykonanie ew. innych tymczasowych obiektów na czas prowadzenia robot budowlanych,
• budowę infrastruktury technicznej dla obsługi projektowanego obiektu (np. oświetlenie, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu),
• przebudowę i/lub zabezpieczenie istniejącej infrastruktury związanej i niezwiązanej z drogą (podziemnej i naziemnej), która koliduje z ww. elementami przewidzianymi do realizacji w ramach przedmiotowego zadania,
• wycinkę wszystkich drzew w odległości mniejszej niż 3 m od krawędzi projektowanej jezdni oraz innych kolidujących z docelowymi rozwiązaniami projektowymi.
Komentarze