Cykl #26 | Miasto podziemne
Jesienne Miasto movie zabierze nas pod powierzchnię wielkich miast, do świata ukrytego przed wzrokiem większości mieszkańców. Myśląc o współczesnych metropoliach przywołujemy zwykle obrazy tego, co widoczne na zewnątrz. Obrazy pięknej architektury, charakterystycznych miejsc i widoków, najbardziej reprezentatywnych obiektów. Miasto postrzegane jako organizm, funkcjonuje jednak również pod powierzchnią, gdzie tworzy inny, nierzadko fascynujący świat. Postaramy się, poprzez konkretne filmy, spojrzeć na to zagadnienie z kilku perspektyw. Podziemia miast to oczywiście metro czyli cały system komunikacji wraz ze swoją urbanistyczną mitologią. To także katakumby, dawne labirynty pełne zagadek i tajemnic. Pod ulicami zamieszkują również swoiste społeczności (często są to ludzie bezdomni, wykluczeni, spychani na margines). Wreszcie mamy całą, obszerną kategorię undergroundu (z angielska dosłownie podziemia), którą można czytać jako działania niezależne, ukryte, poza głównym nurtem. W tej koncepcji możemy zmieścić zarówno sferę artystyczną i subkulturową, jak i tzw. szarą strefę nielegalnej czy wręcz przestępczej działalności. Przed nami filmowa podróż w głąb niezwykłego, tajemniczego świata, który cały czas istnieje, a którego być może nie jesteśmy do końca świadomi.
Program na październik:
2 października 2019, godz. 19.00 – „Tunel”, reż. Rob Cohen, czas 115’, 1996 r.
9 października 2019, godz. 19.00 – „Szczur”, reż. Jan Łomnicki, czas 97’, 1994 r.
16 października 2019, godz. 19.00 – „Metro”, reż. Luc Besson, czas 104’, 1985 r.
23 października 2019, godz. 19.00 – „Kontrolerzy”, reż. Nimród Antal , czas 105’, 2003 r.
30 października 2019, godz. 19.00 – „Podziemny krąg”, reż. David Fincher, czas 139’, 1999 r.
Opisy:
Tunel
Jeden z przebojów kinowych lat 90., a przy okazji dość oryginalny i wyróżniający się obraz w filmografii Sylvestra Stallone. Nowy Jork, gdzie dzieje się akcja filmu, od lat pozostaje jednym z największych miast świata. Odległości pomiędzy poszczególnymi dzielnicami są ogromne, a przez to znaczna część komunikacji zlokalizowana jest pod ziemią. Jednym z takich rozwiązań jest właśnie tytułowy tunel, łączący Manhattan z New Jersey. Akcja filmu startuje w chwili, gdy we wspomnianym tunelu dochodzi do eksplozji, a w konsekwencji katastrofy na wielką skalę. Uwięzionym pod ziemią ludziom na pomoc rusza były spec od akcji ratunkowych, obecnie taksówkarz Kit Latura. Poza Stallone, w obsadzie pojawia się także m.in. Viggo Mortensen.
Szczur
Zapomniany już dziś nieco obraz, nakręcony w pierwszych, burzliwych latach transformacji przez Jana Łomnickiego – reżysera oraz brata wybitnego aktora Tadeusza Łomnickiego. Główny bohater filmu to Jarek Branicki (kreowany przez Jana Englerta), biznesmen-kombinator, który naraża się coraz większej grupie ludzi z niebezpiecznych kręgów. Branickiemu rośnie dług i zmuszony jest do ucieczki. Tak trafia do podziemi warszawskiego Dworca Centralnego, gdzie żyje cała społeczność ludzi bezdomnych, a nieformalnym przywódcą jest niejaki Clochard (Mariusz Benoit). Bierze on uciekiniera pod swoje skrzydła i pokazuje świat, o jakim warszawski biznesmen nie miał pojęcia. W tle całej historii pojawiają się tajne teczki UB i ogólnokrajowa debata nad lustracją.
Metro
Zanim reżyser Luc Besson wyrobił sobie markę na arenie światowej takimi tytułami jak „Wielki błękit”, „Nikita” a przede wszystkim „Leon zawodowiec”, pracował na swój sukces w rodzimej Francji. Przełomowym filmem artysty było właśnie „Metro” z Christopherem Lambertem, Isabelle Adjani i Jeanem Reno w rolach głównych. Nagrodzona kilkoma Cezarami opowieść o mieszkańcach paryskiego metra i ich próbach radzenia sobie na marginesie społeczeństwa, była powiewem świeżego powietrza we francuskim kinie i zwiastunem narodzin wielkiego reżyserskiego talentu. Atutem filmu jest też znakomita ścieżka dźwiękowa autorstwa Erica Serry – stałego współpracownika Bessona.
Kontrolerzy
Nimród Antal to dziś jeden z czołowych węgierskich twórców kina, a na pewno jeden z nielicznych, któremu udało się zaistnieć w Hollywood. Duża w tym zasługa jego debiutanckiego filmu „Kontrolerzy”. Wyróżniony w Cannes obraz pojawił się w kinach w 2003 roku i stał się jednym z wydarzeń sezonu. Jest to utrzymana w duchu realizmu magicznego opowieść o młodym chłopaku, który chce odmienić swoje życie i zatrudnia się w budapesztańskim metrze jako tytułowy kontroler. Wątki komediowe i surrealistyczne przeplatają się z bardziej tragicznymi, a sam bohater nie dość, że spełni marzenie o odmianie swego losu, to dodatkowo pozna miłość swojego życia, a także ruszy w pościg za tajemniczym człowiekiem w kapturze, terroryzującym pasażerów metra.
Podziemny krąg
Arcydzieło współczesnego kina z katalogu Davida Finchera i jeden z najważniejszych filmów przełomu wieków. „Fight club”, tłumaczony u nas jako „Podziemny krąg” to przewrotna, wielowymiarowa opowieść o młodym, znudzonym i rozgoryczonym życiem yuppie (Edward Norton), który spotyka na swojej drodze tajemniczego producenta mydła Tylera Durdena (fenomenalny Brad Pitt). Obaj zakładają coś na kształt samozwańczego zbuntowanego ruchu, którego główną ideą są pojedynki na gołe pięści. Z czasem ta podziemna społeczność rozrasta się do dużej, świetnie zorganizowanej, anarchistycznej bojówki. W tym momencie nasz bohater zaczyna sobie zdawać sprawę, iż nie panuje już nad sytuacją, a machina, którą uruchomił rozpędza się do niebezpiecznej prędkości.
O CYKLU MIASTO MOVIE:
Dajemy głos miastu. Zapraszamy na cykl pokazów filmowych gdzie miasto jest tłem, ale i bohaterem, przestrzenią do życia i scenerią filmowych historii, cichym świadkiem kameralnych opowieści oraz aktywnym uczestnikiem kinowego zgiełku. Miejscem gdzie bezustannie przenikają się ludzkie problemy i dramaty, ale też wielkie nadzieje, marzenia i triumfy.
Miasto mówi u nas w wielu językach – obrazu, dźwięku, opowiadanej historii… językiem Terry’ego Gilliama, Federico Felliniego, Jima Jarmuscha czy Wong Kar Waia. Ma też bardzo wiele twarzy, bywa piękne, groźne, radosne, melancholijne, ale zawsze ciekawe i mające swoją opowieść.
Pokazy filmowe ułożone zostały w cykle tematyczne prezentujące różnorodne obszary związane z funkcjonowaniem miast oraz życiem ich mieszkańców. Seansom towarzyszą prelekcje oraz spotkania dyskusyjne.
Komentarze