– Przed nami trudny rok w lubelskiej oświacie. Zmierzyliśmy się już z rekrutacją do szkół średnich podwójnego rocznika uczniów. Dzięki dobrej organizacji i zaangażowaniu mojego zastępcy Mariusza Banacha oraz Wydziału Oświaty i Wychowania udało nam się zorganizować odpowiednią liczbę miejsc dla wszystkich zainteresowanych nauką uczniów w wybranym typie szkoły. Teraz musimy zmierzyć się z zapewnieniem finansowania placówek, a przede wszystkim wynagrodzeń dla nauczycieli. Lublin jest dziś w trudnej sytuacji. Co roku miasto „dokłada” do subwencji oświatowej przekazywanej przez Ministerstwo ze środków własnych. W ubiegłym roku była to największa jak do tej pory kwota ok. 178 mln zł, co stanowi 42% wydatków, które powinny być objęte subwencją oświatową. Trzeba również pamiętać, że w związku z nowelizacją ustawy
o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) Lublin straci rocznie łącznie ok. 65 mln zł, co oznacza, że wpływy z PIT spadną do poziomu sprzed dwóch lat – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
W ramach rekrutacji na rok szkolny 2019/2020 Miasto Lublin przygotowało łącznie 10 360 miejsc w szkołach. Po pierwszym etapie rekrutacji przyjętych zostało 8 184 osób. Na dzień 16 sierpnia zakwalifikowanych zostało 8723 uczniów, a lubelskie szkoły dysponują łącznie 791 wolnymi miejscami, w tym: 499 w liceach, 154 w technikach i 138 w szkołach branżowych.
– Zrobiliśmy wszystko, żeby zapewnić uczniom możliwość kształcenia się w wybranym typie szkoły w Lublinie. Przygotowaliśmy więcej miejsc, niż było to konieczne. W niektórych przypadkach możliwe, że nie uda się utworzyć poszczególnych klas. Ze względu na podwójny rocznik organizacja pracy w szkołach średnich jest bardzo trudna. Od września czekają nas także wyzwania dotyczące sfinansowania podwyżek dla nauczycieli. Te koszty to dla Lublina tylko w tym roku wydatek wielkości około 14 mln zł. Już dziś wiemy, że koszty podwyżki nie zostaną zwrócone w całości. Otrzymamy jedynie 8,6 mln zł. Istotnym problemem w ilości środków przekazywanych
w ramach subwencji oświatowej jest konkretne opisanie zadań, które powinny być finansowane
z tych środków. Samorządy od lat oczekują od rządu określenia standardów oświatowych, które opisywałyby zakres podstawowych usług edukacyjnych i wychowawczych, opłacanych z budżetu państwa – mówi Mariusz Banach, Zastępca Prezydenta Miasta ds. Oświaty i Wychowania.
Gmina Lublin |
Szkoły ponadpodstawowe |
Szkoły ponadgimnazjalne |
Łącznie |
Liczba miejsc w szkołach przed rekrutacją |
5 403 |
4 957 |
10 360 |
Liczba miejsc w szkołach po I etapie rekrutacji (*) |
4 898 |
4 616 |
9 514 |
Liczba przyjętych po I etapie |
4 228 |
3 956 |
8 184 |
Liczba przyjętych i zakwalifikowanych w II etapie |
4 434 |
4 289 |
8 723 |
Liczba wolnych miejsc (*) |
464 |
327 |
791 |
(*) liczba miejsc w szkołach z uwzględnieniem oddziałów, które niepowstały z powodu braku naboru
Liczba wolnych miejsc: (*) |
464 |
327 |
Typ szkoły |
Szkoły ponadpodstawowe |
Szkoły ponadgimnazjalne |
Licea ogólnokształcące |
272 |
227 |
Technika |
101 |
53 |
Branżowe szkoły I stopnia |
91 |
47 |
Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych trwa do 29 sierpnia 2019, wówczas o godz. 15.00 szkoły podadzą do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych do szkoły.
- Kandydaci z klas VIII szkół podstawowych ubiegający się o przyjęcie do szkół ponadpodstawowych
Łącznie dla kandydatów kończących w bieżącym roku szkołę podstawową szkoły ponadpodstawowe, których organem prowadzącym jest Miasto Lublin, przygotowały 5403 miejsca, na które zostało przyjętych w I etapie i zakwalifikowanych w II etapie 4434 kandydatów.
Według stanu na 16.08.2019 r. szkoły ponadpodstawowe dysponują jeszcze 464 wolnymi miejscami (*).
2669 uczniów zostało przyjętych po I etapie i zakwalifikowanych w II etapie do liceów ogólnokształcących prowadzonych przez samorząd, w których przygotowano 2941 miejsc (*).
Licea ogólnokształcące dysponują jeszcze 272 wolnymi miejscami.
1568 uczniów zostało przyjętych po I etapie i zakwalifikowanych w II etapie do techników prowadzonych przez samorząd, w których przygotowano 1669 miejsc (*).
Wolnych miejsc w technikach pozostało jeszcze 101.
197 uczniów zostało przyjętych po I etapie i zakwalifikowanych w II etapie do branżowych szkół I stopnia prowadzonych przez samorząd, w których przygotowano 288 miejsc (*).
Wolnych miejsc w branżowych szkołach I stopnia pozostało jeszcze 91.
- Kandydaci z klas III gimnazjum ubiegający się o przyjęcie do klas pierwszych publicznych szkół ponadgimnazjalnych
Łącznie dla kandydatów kończących w bieżącym roku klasę III gimnazjum, których organem prowadzącym jest Miasto Lublin, szkoły ponadgimnazjalne przygotowały 4957 miejsc, na które zostało przyjętych w I etapie i zakwalifikowanych w II etapie 4289 kandydatów..
Według stanu na 16.08.2019 r. szkoły ponadgimnazjalne dysponują jeszcze 327 wolnymi miejscami (*).
2584 uczniów zostało przyjętych po I etapie i zakwalifikowanych w II etapie do liceów ogólnokształcących prowadzonych przez samorząd, w których przygotowano 2811 miejsc (*).
Licea ogólnokształcące dysponują jeszcze 227 wolnymi miejscami.
1560 uczniów zostało przyjętych po I etapie i zakwalifikowanych w II etapie do techników prowadzonych przez samorząd, w których przygotowano 1613 miejsc (*).
Wolnych miejsc w technikach pozostało jeszcze 53.
145 uczniów zostało przyjętych po I etapie i zakwalifikowanych w II etapie do branżowych szkół I stopnia prowadzonych przez samorząd, w których przygotowano 192 miejsca (*).
Wolnych miejsc w branżowych szkołach I stopnia pozostało jeszcze 47.
stan na 16.09.2019 r. |
|
|
|
Typ szkoły |
Liczba miejsc |
Liczba przyjętych |
Liczba wolnych miejsc |
Licea ogólnokształcące po szkole podstawowej |
2941 |
2669 |
272 |
Technika po szkole podstawowej |
1669 |
1568 |
101 |
Branżowe szkoły I stopnia po szkole podstawowej |
288 |
197 |
91 |
|
|
|
|
RAZEM po szkole podstawowej |
4898 |
4434 |
464 |
Licea ogólnokształcące po gimnazjum |
2811 |
2584 |
227 |
Technika po gimnazjum |
1613 |
1560 |
53 |
Branżowe szkoły I stopnia po gimnazjum |
192 |
145 |
47 |
RAZEM po gimnazjum |
4616 |
4289 |
327 |
Łącznie |
9 514 |
8 723 |
791 |
Podwyżka płac dla nauczycieli – nowy regulamin wynagradzania
Ustawa z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw w art. 14 zagwarantowała wzrost średniego wynagrodzenia nauczycieli o 9,6% w terminie nie późniejszym niż do dnia 30 września 2019 r., z wyrównaniem od dnia 1 września 2019 r.
Skutki podwyżki dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez Miasto Lublin Wydział Oświaty i Wychowania szacuje do końca roku 2019 na kwotę ok. 14 mln złotych, w tym około 10 mln w szkołach i placówkach objętych częścią oświatowej subwencji ogólnej. Pozostałe 4 mln to skutki podwyżki w przedszkolach, które w 100% są finansowane
z budżetu miasta.
Ze wstępnych informacji wynika, że Miasto Lublin otrzyma zwiększoną kwotę subwencji na pokrycie skutków podwyżki w wysokości 8,6 mln zł. Oznacza to konieczność pokrycia różnicy w wysokości 1,4 mln zł ze środków własnych miasta.
Na najbliższej sesji Rady Miasta Lublin (5 września) przedstawiony zostanie nowy regulamin wynagradzania nauczycieli, w którym zgodnie z dyspozycją art. 30 Karty Nauczyciela organ prowadzący określa m. in. kryteria dodatków motywacyjnych, wysokość dodatków funkcyjnych oraz dodatków za trudne i uciążliwe warunki pracy. Regulamin, zgodnie z wymogami ustawy Karta Nauczyciela został uzgodniony z nauczycielskimi związkami zawodowymi.
Najistotniejsze zmiany, które wprowadza to:
1) Doprecyzowanie kryteriów dodatku motywacyjnego,
2) Ustalenie dodatku za wychowawstwo klasy w szkole oraz dodatku dla nauczyciela, któremu powierzono opiekę nad oddziałem przedszkolnym na poziomie 300 zł/miesiąc (dotychczas dodatek ten wynosił 197,94 zł).
Dodatek w wysokości 300 zł dla wychowawcy w szkole gwarantuje ustawa, dodatek dla nauczycieli przedszkoli ustala organ prowadzący. W Lublinie dodatki te będą na jednakowym poziome w obydwu typach placówek.
3) Zmiany w zakresie dodatków:
- za prowadzenie badań psychologicznych i pedagogicznych, w tym badań logopedycznych, udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej
z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz w innych poradniach specjalistycznych zostały określone kwotowo, jako równowartość 8 % wynagrodzenia zasadniczego, obowiązującego od dnia 1 września 2019 r. (dotychczas była to wartość 6 % wynagrodzenia zasadniczego) - za prowadzenie zajęć dydaktycznych w oddziałach klas realizujących program „Międzynarodowej Matury” z przedmiotów objętych postępowaniem egzaminacyjnym zostały określone kwotowo, jako równowartość 60 % wynagrodzenia zasadniczego, obowiązującego od dnia 1 września 2019 r. (dotychczas była to wartość 40 % wynagrodzenia zasadniczego)
- wszystkie dodatki za trudne i uciążliwe warunki pracy zostały określone kwotowo;
- kwotowo został określony dodatek funkcyjny z tytułu sprawowania funkcji opiekuna stażu, za każdego nauczyciela odbywającego staż w wysokości 70,00 zł miesięcznie;
- kwotowo zostały określone dodatki funkcyjne dla dyrektorów i innych nauczycieli sprawujących stanowiska kierownicze w szkołach i placówkach.
Wszystkie dodatki funkcyjne i dodatki za warunki pracy będą wyrażone w kwotach, a nie
w procentach od przyjętego wskaźnika, przy czym nikt nie otrzyma finalnie mniejszego dodatku niż obliczony według dotychczas obowiązujących wskaźników.
Konkursy na stanowiska dyrektorów
W roku szkolnym 2018/2019 przeprowadzono 32 konkursy na stanowiska dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek prowadzonych przez miasto Lublin, w tym:
- 3 dyrektorów przedszkoli (Przedszkola nr 18, Przedszkola nr 70, Przedszkola nr 87);
- dyrektora Zespołu Przedszkolnego nr 1;
- 19 dyrektorów Szkół Podstawowych (nr 4, 5, 10, 15, 19, 20, 21, 25, 32, 33, 38, 39, 40, 43, 46, 47, 48, 52, 57);
- dyrektora Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 26;
- dyrektora Zespołu Szkół nr 12;
- 4 dyrektorów Liceum Ogólnokształcącego (V, VI, IX, XXX);
- dyrektora Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2;
- dyrektora Młodzieżowego Domu Kultury nr 2;
- dyrektora Zespołu Poradni nr 3.
W wyniku przeprowadzonych konkursów w 26 jednostkach wyłoniono osoby, które już sprawowały stanowisko dyrektora. Natomiast w 6 szkołach stanowisko dyrektora zostanie powierzone nowym kandydatom:
1. Szkoła Podstawowa nr 4 – pani Ewa Momot
2. Szkoła Podstawowa nr 10 – pan Tadeusz Szydłowski
3. Szkoła Podstawowa nr 25 – pani Anna Rodak
4. Szkoła Podstawowa nr 39 – pani Małgorzata Bielecka
5. Szkoła Podstawowa nr 46 – pani Alina Broniowska
6. VI Liceum Ogólnokształcące – pani Marzena Kamińska
Remonty i inwestycje w placówkach
Duże znaczenie dla wzrostu jakości procesu dydaktyczno–wychowawczego mają remonty
i inwestycje obiektów i placówek oświatowych, których celem jest poprawa stanu technicznego obiektów, warunków kształcenia i rozwój sieci szkół oraz przedszkoli. Sukcesywnie polepszany jest stan techniczny obiektów szkolnych, w których realizowane były zarówno duże zadania inwestycyjne, jak i mniejsze remonty bieżące.
Od początku roku dla szkół, placówek i przedszkoli przekazano łącznie ponad 4,2 mln zł, z czego dla szkół i placówek oświatowych 2,6 mln zł, a dla przedszkoli blisko 1,6 mln zł, na potrzeby bieżących remontów ogólnobudowlanych, m. in. naprawy schodów, podłóg, roboty malarskie pomieszczeń, korytarzy, remont sal gimnastycznych, pokrycia dachu, usuwania wynikłych awarii wod.-kan., c.o., gazowych itp. Wykonano prace termomodernizacyjne trzech szkół na łączną wartość kolejnych 4,2 mln zł.
Z większych zadań realizowany jest remont małej niecki basenu w Szkole Podstawowej Nr 23 (koszt prac to blisko 329 tys zł), a z zadań inwestycyjnych:
- kontynuowana jest budowa szkoły przy ul. Berylowej – przewidywane łączne nakłady to blisko 77,5 mln zł, a zakończenie robót zaplanowano na IV kwartał 2020 r.
- kontynuowana jest budowa stacji diagnostycznej, przy Zespole Szkół Samochodowych – przewidywane łączne koszty to blisko ponad 5,9 mln zł, a zakończenie robót to IV kwartał 2020 r.
- w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 4 za łączną kwotę blisko 753 tysięcy zł budowany jest parking i droga pożarowa oraz w ramach B.O. – V zrealizowany jest remont sanitariatów;
- w Szkole Podstawowej Nr 1 wykonano przystosowanie pomieszczeń szkolnych pod funkcję oddziałów przedszkolnych na kwotę blisko 1 mln zł;
- w Szkole Podstawowej Nr 5 realizowana jest budowa boiska wielofunkcyjnego i budowa czterotorowej bieżni ( za kwotę blisko 1,3 mln zł), a w ramach B.O. – V budowany jest plac zabaw o wartości 160 tysięcy zł;
- Szkole Podstawowej Nr 15 w ramach B.O.- V wykonano modernizację pomieszczenia sali do gimnastyki korekcyjnej za 46 tysięcy zł;
- w Szkole Podstawowej Nr 33 wykonano przystosowanie pomieszczeń szkolnych pod funkcję oddziałów przedszkolnych za ponad 1 mln zł;
- w Szkole Muzycznej zrealizowano wymianę węzła dwufukcyjnego c.o. i c.wu za blisko 130 tysięcy zł.
- w Zespole Szkół nr 12 planuje się wykonanie oświetlenia boisk za 360 tysięcy zł.
Zakończyły się już prace związane z termomodernizacją trzech budynków oświatowych za łączną kwotę ponad 4,2 mln zł.
- Szkoły Podstawowej nr 2 (2016-2019) – 1 896 373
- Przedszkola Nr 35 (2014-2019) – ponad 1,4 mln zł;
- Przedszkola Nr 44 (2012-2019) – blisko 900 tys zł.
Rozpoczęte zostały prace termomodernizacji kolejnych budynków oświatowych:
- Szkoły Podstawowej Nr 18 – wartość robót to ponad 2,5 mln zł;
- Szkoły Podstawowej Nr 33 – wartość robót blisko 2,4 mln zł;
- III Liceum Ogólnokształcącego – wartość robót to ponad 2,4 mln zł.
Planowany termin zakończenia realizacji to 31 lipca 2020 r.
W roku szkolnym 2019/2020 realizowanych będzie także 5 projektów mających na celu podniesienie jakości edukacji na łączną kwotę ponad 20,8 mln zł, które zostały dofinansowane
z funduszy unijnych blisko 14 mln zł. Wkład własny to około 7 mln zł. Będą to 3 projekty nieinwestycyjne oraz 2 projekty inwestycyjne.
Projekty nieinwestycyjne :
- Projekt „Profesjonalny Diagnosta Wsparcie merytoryczne i praktyczne w obszarze nowoczesnej diagnostyki samochodowej dla uczniów i nauczycieli Technikum Samochodowego w Zespole Szkół Samochodowych im. Stanisława Syroczyńskiego w Lublinie” realizowany do 31 sierpnia 2020 r.
- Projekt „Lublin stawia na realizowany do 31 sierpnia 2020 r. przez Fundację Polskiej Akademii Nauk w partnerstwie z Gminą Lublin. Wsparciem w ramach projektu zostanie objętych ok. 444 uczniów, 26 nauczycieli oraz 25 szkół zawodowych.
Projekty inwestycyjne:
- Projekt ,,Poprawa warunków kształcenia zawodowego poprzez budowę i wyposażenie stacji diagnostycznej przy Zespole Szkół Samochodowych w Lublinie’’ realizowany do listopada 2020 roku.
- Projekt „Modelowa Szkoła Ćwiczeń w Lublinie (woj. lubelskie)” realizowany od 1 sierpnia 2019 r. do 31 lipca 2021 r.
- Projekt ,,Poprawa warunków edukacji ogólnej w Zespole Szkół Ekonomicznych im. A. i J. Vetterów w Lublinie’’
Komentarze