Kancelaria Sejmu przy planowaniu wydatków na kolejne lata jest związana zarówno obowiązującymi przepisami, jak i dokumentami wpływającymi do Kancelarii m.in. od Ministra Finansów. W przedmiotowej sprawie Minister Finansów wystosował 10 lipca 2019 r. pismo do Szefa Kancelarii Sejmu, w którym poinformował, że "kwoty bazowe dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń oraz wynagrodzenia osób objętych i nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zostały zwiększone o 6%”. Kancelaria Sejmu, jako płatnik poselskich uposażeń i diet, była zobowiązana do uwzględnienia powyższych informacji w planach finansowych na przyszły rok.
Warto przypomnieć, że budżet Kancelarii Sejmu jest częścią budżetu państwa, a zgodnie z art. 221 Konstytucji inicjatywa ustawodawcza w zakresie ustawy budżetowej przysługuje wyłącznie Radzie Ministrów. Oznacza to, że do momentu uchwalenia ustawy budżetowej wszystkie informacje na ten temat powinny być określane jako projekt, a nie ostateczna decyzja.
CIS podkreśla, że warunkiem podniesienia wzrostu wynagrodzeń posłów oraz senatorów jest uprzednia podwyżka pensji podsekretarzy stanu – zgodnie z art. 25 ust. 2 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora uposażenie poselskie stanowi 80 proc. wynagrodzenia podsekretarza stanu.
Wynagrodzenie podsekretarza stanu określa się poprzez iloczyn tzw. kwoty bazowej, podawanej corocznie w ustawie budżetowej i wskaźników określonych w rozporządzeniu wydanym na podstawie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. Podniesienie jednego z komponentów tego wzoru, czyli kwoty bazowej zapowiedziane pismem Ministra Finansów z 10 lipca 2019r.
Komentarze