Dotychczas w Mieście Lublin Programem objętych było około 28 tysięcy dzieci do 18 roku życia, od 1 lipca 2019 r. uprawnionych do uzyskania świadczenia będzie szacunkowo 56 tysięcy dzieci. – Mając na uwadze liczbę przyszłych beneficjentów programu, podjęliśmy wszelkie działania organizacyjne mające na celu zabezpieczenie spokojnej i sprawnej realizacji tak dużego wyzwania logistycznego. Zapewniamy odpowiednią obsadę aż 11 punktów składania wniosków, będziemy reagować, jeśli zaistnieje konieczność wydłużenia godzin pracy. Wnioski o świadczenie 500+ są rozpatrywane na bieżąco w celu zapewnienia terminowych wypłat – mówi Monika Lipińska, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Społecznych Wychodząc naprzeciw potrzebom naszych mieszkańców od 1 sierpnia 2019 r. uruchomionych zostanie 11 punktów przyjmowania wniosków (7 w Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie w Lublinie oraz 4 w Biurach Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta Lublin). Nowością w bieżącym roku jest uruchomienie punktu w siedzibie dyrekcji Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Lublinie, przy ul. Koryznowej 2D. Od 1 sierpnia 2019 r. wnioski będą przyjmowane w następujących lokalizacjach: • MOPR w Lublinie, ul. Marii Koryznowej 2D – w godz. od 8.00-15.00, • MOPR w Lublinie Filia Nr 1, ul. Lubartowska 6-8 – w godz. od 8.00-15.00, • MOPR w Lublinie Filia Nr 2, ul. Hutnicza 1A – w godz. od 8.00-15.00, • MOPR w Lublinie Filia Nr 3, ul. Mieszka I 4 – w godz. od 8.00-15.00, • MOPR w Lublinie Filia Nr 4, ul. Kompozytorów Polskich 8 – w godz. od 8.00-15.00, • MOPR w Lublinie Filia Nr 5, ul. Nałkowskich 114 – w godz. od 8.00-15.00, • MOPR w Lublinie Wydział Świadczeń Socjalnych, ul. Zemborzycka 88-92 – w poniedziałek w godz. od 10.00-17.00, od wtorku do piątku w godz. od 8.00 do 15.00, • Biuro Obsługi Mieszkańców UM Lublin, ul. Wieniawska 14 – w poniedziałki i wtorki od 8.00 do 16.30, od środy do piątku od 8.00 do 15.00 • Biuro Obsługi Mieszkańców UM Lublin, ul. Filaretów 44 – w poniedziałki i wtorki od 8.00 do 16.30, od środy do piątku od 8.00 do 15.00 • Biuro Obsługi Mieszkańców UM Lublin, ul. Franciszka Kleeberga 12a – w poniedziałki i wtorki od 8.00 do 16.30, od środy do piątku od 8.00 do 15.00 • Biuro Obsługi Mieszkańców UM Lublin, ul. Szaserów 13-15 – w poniedziałki i wtorki od 8.00 do 16.30, od środy do piątku od 8.00 do 15.00 Obsada powyższych punktów jest zabezpieczona, jeżeli tylko zaistnieje taka potrzeba zmiany godziny pracy punktów przyjmowania wniosków, zostaną wydłużone, zgodnie z ewentualnym zapotrzebowaniem ze strony mieszkańców Lublina. Szczegółowe informacje dotyczące zasad składania wniosków, jak i wzorów samych formularzy znajdują się na stronie internetowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Lublinie w zakładce Program Rodzina 500+ (www.mopr.lublin.eu). Pierwsza wypłata nastąpiła już 5 lipca bieżącego roku, kolejne wypłaty są realizowane sukcesywnie. Łącznie zrealizowano już wypłaty na kwotę ponad 4 mln zł. Środki na wypłatę świadczeń są zabezpieczone. Szacujemy, że wydatki na świadczenie wychowawcze, w związku ze zmianą przepisów prawa, wzrosną w roku 2019 o około 85 mln zł. W 2018 r. wynosiły 170 mln zł, natomiast w 2019 r. wyniosą około 250 mln zł. Obecnie do Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Lublinie wpłynęło 24 112 wniosków o świadczenie wychowawcze (około 60% spodziewanych). Zmiany w programie 500 + dotyczą również: wprowadzenie 3-miesięcznego terminu od dnia urodzenia dziecka na złożenie wniosku o świadczenie wychowawcze. wprowadzenie rozwiązania pozwalającego na kontynuację wypłaty świadczenia wychowawczego w przypadku śmierci jednego z rodziców dziecka. rozszerzenie uprawnienia do 500+ na dzieci przebywające w domu pomocy społecznej. wydłużenie okresu świadczeniowego do 31 maja 2021 r., co oznacza, że w 2020 r. nie będzie trzeba składać kolejnego wniosku. informacja o przyznaniu świadczenia (a nie jak dotychczas decyzja administracyjna) będzie wysłana na adres poczty elektronicznej wskazany przez rodzica we wniosku. jeżeli wniosek o 500+ zostanie złożony w okresie od 1 lipca 2019 r. do 30 września 2019 r. (w przypadku dzieci, które dotychczas nie były objęte programem) świadczenie zostanie przyznane z wyrównaniem od 1 lipca 2019 r. Program Dobry start (300+) Drugi rok będziemy realizować Program Dobry start. W ubiegłym roku w Lublinie przyznano świadczenie 300+ na rzecz 33 tysięcy dzieci, a na realizację programu wydatkowano kwotę ponad 10 mln zł. W bieżącym roku szacujemy, że liczba dzieci uprawnionych do 300+ w Lublinie również będzie wynosiła około 33 tysięcy, zatem środki jakie będą wydatkowane na świadczenie Dobry start także będą oscylowały wokół kwoty 10 mln zł. Od 1 sierpnia bieżącego roku o świadczenie „Dobry start” będą mogli ubiegać się również uczniowie szkół dla dorosłych i policealnych, którzy do tej pory nie posiadali takich uprawnień. Świadczenie „Dobry Start” przysługuje raz w roku, na rozpoczynające rok szkolny dzieci, do ukończenia 20 roku życia (a w przypadku dzieci niepełnosprawnych do ukończenia 24 roku życia), bez względu na dochody uzyskiwane przez rodzinę. Istotnym jest, że wnioski o świadczenie 300+ można składać jedynie do 30 listopada oraz to, że do świadczenia 300+ nie są uprawnieni rodzice dzieci rozpoczynających obowiązkowe przygotowanie przedszkolne (zerówki). W przypadku świadczenia „Dobry start” do Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Lublinie dotychczas wpłynęło 14 432 wnioski (co stanowi 38 % spodziewanych wniosków). Środki na wypłatę świadczenia są zabezpieczone. Podsumowanie działań w zakresie pomocy społecznej Od kilku lat w obszarze pomocy społecznej zauważalna jest zmiana struktury beneficjentów. Działania pomocowe ukierunkowane są przede wszystkim na osoby długotrwale i przewlekle chore, osoby niepełnosprawne, starsze i niesamodzielne, natomiast sukcesywnie zmniejsza się liczba rodzin z dziećmi ubiegających się o świadczenia pomocy społecznej. • w 2017 r. ze wsparcia pomocy społecznej korzystało 17 870 osób, w 2018 r. - 17 451 osób. Dominującymi problemami we wskazanych latach były - długotrwała lub ciężka choroba oraz niepełnosprawność. • w I półroczu 2019 r. pomocą społeczną objętych zostało 12 900 osób, a jako dominujące problemy wskazano również niepełnosprawność oraz przewlekłe i ciężkie schorzenia. W odpowiedzi na widoczną zmianę w strukturze beneficjentów pomocy społecznej Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Lublinie realizuje projekty skierowane do osób długotrwale i przewlekle chorych, jak również osób niepełnosprawnych czego przykładem jest projekt pn. „Bank usług środowiskowych” o łącznej wartości 5 811 267 zł. Celem głównym projektu jest wzrost dostępności wysokiej jakości usług społecznych użyteczności publicznej, w szczególności w formach zdeinstytucjonalizowanych (czyli w środowisku zamieszkania) dla osób starszych, osób z niepełnosprawnościami (w tym z zaburzeniami psychicznymi), osób niesamodzielnych. Projekt realizowany jest poprzez takie wsparcie jak: • usługi opiekuńcze nocne, • usługi opiekuńcze uzupełniające, • usługa asystenta osoby niepełnosprawnej, • wsparcie integracyjno-kulturalne. Powody udzielania pomocy osobom i rodzinom w 2018 r.: Praca socjalna – działania miasta Poza wsparciem finansowym realizowanym na rzecz beneficjentów pomocy społecznej realizowana jest praca socjalna ukierunkowana na wzmacnianie lub odzyskiwanie zdolności w funkcjonowaniu w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi. W ramach prowadzonych działań, w zależności od zdiagnozowanych potrzeb pracownicy socjalni podejmują szereg inicjatyw zmierzających do poprawy sytuacji życiowej osób i rodzin znajdujących się w sytuacji niedostatku. – Szczególne miejsce zajmują działania na rzecz dziecka i rodziny (w tym rodzin niepełnych, niewydolnych wychowawczo, wielodzietnych), które mają na celu m. in. Powód trudnej sytuacji życiowej w 2018r. Liczba rodzin Długotrwała lub ciężka choroba 1 Niepełnosprawność 2 Ubóstwo 3 Bezrobocie 4 Alkoholizm 5 870 6 500 Bezdomność 7 415 451 Potrzeba ochrony macierzyństwa 8 362 9 131 182 Przemoc w rodzinie 10 116 374 Narkomania 11 46 68 Sytuacja kryzysowa 12 24 59 Sieroctwo 13 16 64 Zdarzenie losowe 14 9 16 15 3 10 Potrzeba ochrony ofiar handlu ludźmi 16 0 0 Klęska żywiołowa lub ekologiczna 17 0 0 Liczba osób w rodzinach 4 294 6 482 4 257 6 635 4 223 7 031 2 179 4 975 1 219 Bezradność w sprawach opiek.-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego - ogółem 1 705 1 537 Trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego Trudności w integracji osób, które otrzymały status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy propagowanie zdrowego stylu życia, zapewnienie dzieciom z rodzin korzystających z pomocy atrakcyjnej formy spędzania wolnego czasu, nabycie umiejętności dbania o własne zdrowie oraz wzmocnienie więzi między poszczególnymi członkami rodzin. Praca socjalna ukierunkowana jest głównie na: udzielaniu wsparcia w obszarze opiekowania się i wychowywania dzieci, podniesieniu kompetencji wychowawczych oraz umiejętności społeczno-emocjonalnych rodzin, wykazujących bezradność w sprawach opiekuńczowychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, kształtowaniu postaw społecznych i moralnych, współpracy z placówkami oświatowymi, rodzicami, pomocy w docieraniu rodziców z dziećmi do instytucji w celu diagnozy rozwoju i rehabilitacji, pomocy w rozwiązywaniu konfliktów w rodzinie, a także w uzyskaniu specjalistycznego poradnictwa. W celu niwelowania indywidualnych trudności małoletnich dzieci z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym, w Centrum Aktywności Środowiskowej funkcjonuje Zespół Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka. W spotkaniach mających na celu wypracowywanie strategii działań dla poszczególnych uczestników CAŚ, jak również omówienie problemów edukacyjnych i wychowawczych małoletnich dzieci biorą udział pedagodzy z placówek oświatowych, pracownicy socjalni, pracownicy Zespołu ds. pieczy zastępczej i asysty rodzinnej, dzielnicowi komisariatów policji, zawodowi kuratorzy rodzinni, a także przedstawiciele Centrum. – W zainteresowaniu Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Lublinie pozostają również rodziny wielopokoleniowe. Wspierany jest rozwój oraz wykorzystanie potencjału i możliwości wszystkich członków rodzin od najmłodszych do seniorów. W sposób szczególny pracownicy MOPR koncentrują się na wypracowaniu innowacyjnych instrumentów wsparcia, pobudzaniu aktywności społecznej seniorów, poprawie wizerunku osób starszych oraz budowaniu więzi międzypokoleniowej. Realizowane inicjatywy mają na celu aktywizację społeczną seniorów oraz promowanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego. Na rzecz tej grupy osób praca socjalna realizowana jest m. in. poprzez działania na rzecz zapewnienia opieki osobie starszej lub niepełnosprawnej, monitoringu jakości świadczonych usług opiekuńczych, budowaniu wsparcia środowiskowego dla osób starszych, pomocy w załatwianiu spraw urzędowych, ustaleniu stopnia niepełnosprawności, a także monitorowaniu procesu leczenia. – W przypadku osób bezrobotnych praca socjalna ukierunkowana jest głównie na podjęcie aktywności zawodowej. Pracownicy MOPR kierują osoby bezrobotne do MUP w Lublinie celem dokonania rejestracji, nabycia statusu osoby bezrobotnej, a także zapewnienia dostępu do usług doradcy zawodowego. Ponadto osoby bezrobotne typowane są do wykonywania prac społecznie użytecznych. Świadczone jest także poradnictwo w zakresie podmiotów realizujących aktywizację zawodową osób bezrobotnych, przekazywane są adresy niepublicznych agencji pośrednictwa pracy. W ramach zawieranych kontraktów socjalnych dokonywane są ustalenia mające na celu wzmocnienie aktywności zawodowej i przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu. Monitorowanie uczestnictwa osób w poszczególnych formach wsparcia przez pracowników socjalnych następuje poprzez kontakt z agencjami pośrednictwa pracy, jak również kadrą Miejskiego Urzędu Pracy w Lublinie. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Lublinie realizuje także działania, których celem jest wzrost integracji społecznej oraz poprawa dostępu do rynku pracy osób wykluczonych lub zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym w Mieście Lublin. Realizowany są m. in. projekt pn.: ,,Sami dla siebie”, którego beneficjentami są w szczególności osoby pozostające bez zatrudnienia, o niskich kwalifikacjach oraz niepełnosprawne. W ramach projektu zaplanowano realizację działań aktywizacyjno-zawodowych, pośrednictwo pracy oraz staże zawodowe. Podejmowane są także zintegrowane działania na rzecz przeciwdziałania zjawiskom patologicznym, rozwiązywania problemów związanych z występowaniem zjawiska przemocy w rodzinie a także zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom. W tym celu od 2015 r. Miasto Lublin realizuje projekt: ,,Przyjazne patrole”, który uregulowany jest porozumieniem zawartym pomiędzy Gminą Lublin, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie w Lublinie, Centrum Interwencji Kryzysowej w Lublinie a Komendą Miejską Policji w Lublinie w zakresie przeciwdziałania zjawiskom patologicznym oraz zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom. Patrole realizowane są corocznie w okresie od marca do grudnia w weekendy. W patrolu uczestniczy psycholog z ramienia CIK Lublin, funkcjonariusz policji oraz pracownik socjalny MOPR Lublin.
Program Rodzina 500+ zmiany od 1 lipca
- 30.07.2019 14:48 (aktualizacja 05.04.2023 13:44)
Komentarze