Szprycha nr 5 to linia stanowiąca połączenie Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego z Lubelszczyzną. Pociągi po przejechaniu przez Dęblin, pojadą do Lublina. Dalej trasa kolejowa rozgałęzia się i prowadzi nas do Chełma - stąd tory prowadzą w kierunku Kijowa. Ale wcześniej możemy skręcić do Zamościa. Stamtąd trasa poprowadzi przez Bełżec i pobiegnie dalej aż do Lwowa.
Dzięki inwestycjom spółek CPK i PKP Polskie Line Kolejowe, które zostały przewidziane w ramach szprychy nr 5, do sieci połączeń kolejowych zostanie włączony Tomaszów Lubelski, do którego teraz pociągi nie dojeżdżają w ogóle. Program Kolejowy Centralnego Portu Komunikacyjnego to przede wszystkim szybsze podróże – np. czas dojazdu ze stolicy do Zamościa skróci się aż trzykrotnie (wyniesie 2 godz. 10 min), a do Lublina dojedziemy z Warszawy dwa razy szybciej niż obecnie (w półtorej godziny).
– Korzyści z inwestycji kolejowych są oczywiste. Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski: Lublina, Zamościa i Chełma. Szprycha nr 5 w sposób skokowy poprawi dostępność Lubelszczyzny, czyli jednego z najbardziej wykluczonych transportowo obszarów w Polsce – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.
A stanie się to dzięki kolejowej części Programu CPK, która zakłada budowę 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy.
– Z ponad 100 polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Portu Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Zadania realizowane w ramach Programu Kolejowego CPK pozwolą nam działać na rzecz zrównoważenia transportu w Polsce. Dzisiaj charakteryzuje się on niedostatecznym rozwojem kolei i opiera w nadmierny sposób na infrastrukturze drogowej – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.
Plan zakłada, że w ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii kolejowych, głównie na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe zrealizowane zostaną do 2040 r.
Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP PLK.
Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało rozebranych ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.
Komentarze