Rozbudowana została wschodnia część terminalu, gdzie znajduje się hala odlotów, która w ramach inwestycji została powiększona. Prace objęły powierzchnię ponad 2 tys. m2. W dobudowanej części terminalu, na lot oczekiwać będą pasażerowie strefy Schengen. Jej powierzchnia ma 1400 m2. Wcześniej pasażerowie mieli do dyspozycji 600 m2.
Podróżni strefy Non Schengen, będą korzystać z dotychczasowej hali odlotów, zlokalizowanej w „starej części” terminalu. Dzięki rozbudowie i przeniesieniu ruchu strefy Schengen do dobudowanej części, jej powierzchnia zwiększyła się z aż czterokrotnie - z 167 m2 do 780 m2.
- Rozbudowa była podyktowana koniecznością zwiększenia przepustowości terminalu, a co za tym idzie podniesieniem komfortu podróżnych, oczekujących na samolot. Odpowiednio rozwinięta infrastruktura, to także niezbędny element do tego, abyśmy mogli się rozwijać i podejmować rozmowy z przewoźnikami, dotyczące uruchomienia nowych połączeń. Dzięki tej inwestycji będziemy mogli jednocześnie obsłużyć pięć, a nie jak do tej pory dwa samoloty. Przepustowość terminalu zwiększy się do około 2 milionów pasażerów rocznie, co da nam dużo większe możliwości - powiedział Krzysztof Wójtowicz, prezes zarządu Portu Lotniczego Lublin.
W nowej hali zlokalizowane są m.in.: poczekalnia z wyjściami - dedykowana pasażerom strefy Schengen, nowa strefa kontroli bezpieczeństwa, pomieszczenia Służby Ochrony Lotniska, Krajowej Administracji Skarbowej, Straży Granicznej, toalety i pomieszczenia techniczne. Pasażerowie strefy Schengen będą mogli także skorzystać z nowego saloniku „business lounge”, z wyjściem na patio.
Rozbudowa pozwoliła znacznie rozwinąć przestrzeń handlową w terminalu. Wzrosła ona ponad czterokrotnie - z około 200 m2 do ponad 850 m2.. W nowej części terminalu pojawiły się dwa duże sklepy wolnocłowe oraz dwa punkty gastronomiczne. Warto zauważyć, że sklepy zostały zaprojektowane w oparciu o model „walk through shop”. Oznacza to, że mają one otwartą formułę i zlokalizowane są na bezpośredniej drodze, jaką pokonują pasażerowie pomiędzy kontrolą bezpieczeństwa, a poczekalnią. Ten model organizacji odpraw jest dobrze znany polskim pasażerom korzystającym z lotnisk w Wielkiej Brytanii np. z lotniska Londyn Luton. Podobne rozwiązanie w Polsce na lotniskach regionalnych zastosowano we Wrocławiu i Gdańsku.
W ramach sklepu Aelia Duty Free będzie funkcjonowało także stoisko Lublin Touch, oferujące lokalne produkty – m.in. piwo z lubelskiego browaru, miody pitne z Lublina.
Warto też dodać, że nowe skrzydło zostało dostosowane do ewentualnego zniesienia strefy Schengen poprzez zabezpieczenie miejsca pod stanowiska kontrolerskie Straży Granicznej.
Rozbudowa terminalu pasażerskiego trwała od marca 2018 roku i kosztowała 10,5 mln złotych.
Komentarze