– Inteligentne przedsiębiorstwo to firma, która zbiera wszystkie posiadane przez siebie dane i udostępnia je pracownikom, aby zapewnić im lepszy wgląd i ułatwić podejmowanie decyzji. Każda firma dysponuje dziesiątkami lub setkami systemów, które generują jakieś dane i informacje, i w każdej są menadżerowie, którzy tych danych potrzebują – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Steven Holdridge, Senior Executive Vice President, Worldwide Services w MicroStrategy.
Według McKinsey Global Institute firmy data-driven, czyli napędzane przez dane, mają o dwadzieścia trzy razy większą szansę na pozyskiwanie nowych klientów i sześciokrotnie większą na ich późniejsze zachowanie. Dane i ich analiza są dzisiaj podstawą działania organizacji, stanowiąc bazę przy podejmowaniu decyzji biznesowych.
Jak wynika z raportu Global State of Enterprise Analytics 2018, przygotowanego przez firmę MicroStrategy, 90 proc. ankietowanych analityków oraz profesjonalistów przyznaje, że dane i analityka to podstawa do przeprowadzenia cyfrowej transformacji w firmie. Ich właściwe wykorzystanie pomaga rozwinąć nowe modele biznesowe, zapewnia większą efektywność, a także formułuje na nowo doświadczenia klientów.
– Bez wątpienia big data znajduje się w centrum wszystkiego. Liczba danych mnoży się nie co roku, ale codziennie, każdego miesiąca. Moim zdaniem najważniejszą kwestią dla firmy jest skupienie się na swojej działalności i zrozumienie, jakie cechy wyróżniają firmę na tle konkurencji. Co sprawia, że jest niepowtarzalna i konkurencyjna na rynku? W jaki sposób zebrać dane i informacje, aby stać się konkurencyjnym? – mówi Steven Holdridge.
Jak wynika z badań MicroStrategy, 63 proc. ankietowanych analityków i ekspertów zauważyło, że firma oparta na danych oznacza wzrost produktywności i efektywności. Ponad połowa zwróciła uwagę na możliwość podejmowania szybszych i bardziej trafnych decyzji, a także wskazała uzyskanie lepszych wyników finansowych. Dlatego blisko dwie trzecie decydentów w firmach przyznało, że w ciągu najbliższego roku ich organizacje zamierzają zainwestować więcej środków w inicjatywy analityczne. W perspektywie pięciu lat ten odsetek wynosi już 71 proc.
Z drugiej strony firmy napotykają się na bariery w budowaniu organizacji opartych na danych i analityce. Borykają się z doborem odpowiednich narzędzi, zbudowaniem zespołów i zarządzaniem zasobami tak, aby przetworzyć dostępne dane na informacje biznesowe.
Firma MicroStrategy, działająca w obszarze Business Intelligence, stworzyła „Mapę inteligentnego przedsiębiorstwa”, przedstawiającą wizję oraz najlepsze praktyki procesów, struktur i ról, które są niezbędne na drodze do efektywnego wykorzystania danych w biznesie.
– Dzięki niej dużo łatwiejsze jest określenie, w jakiej sytuacji firma się dziś znajduje, jaki jest jej stopień rozwoju jako inteligentnego przedsiębiorstwa, co należy zrobić, aby połączyć posiadane dane i informacje z użytkownikiem, w jaki sposób obsłużyć dyrektora, który potrzebuje szybkiego dostępu do informacji na smartfonie, czy badacza, który potrzebuje masy zdatnych do analizy informacji o danych. Określiliśmy szereg kroków i technik, które pozwalają to zrobić. Zostały one ustalone na „Mapie inteligentnego przedsiębiorstwa”. Pomagamy firmom zrozumieć ich położenie na mapie, podpowiadamy, w którą stronę mają podążać, aby realizować swoje misje oraz jakie technologie pomogą im w osiągnięciu tego celu – mówi Steven Holdridge.
„Mapa inteligentnego przedsiębiorstwa” to dokument, który pełni funkcję drogowskazu na drodze do wykorzystania i rozumienia danych. Jak podkreśla ekspert, tylko te organizacje, które będą potrafiły uwolnić potencjał drzemiący w danych, osiągną sukces i staną się dominującymi graczami na rynku.
– Mapę można wykorzystać do zrozumienia, do jakiego rodzaju informacji, które ukryły się gdzieś pomiędzy setkami systemów, firma dziś nie ma dostępu oraz do określenia sposobu dotarcia do nich – podpowiada wiceprezes MicroStrategy. – Podczas współpracy z firmami naszym celem jest zebranie wszystkich posiadanych przez nie danych w sensowny sposób, który umożliwia nie tylko wgląd w te informacje, lecz także zrozumienie ich w sposób umożliwiający podjęcie działań. Platforma MicroStrategy łączy wszystkie informacje, w wyniku czego stają się przystępniejsze i łatwiejsze do zrozumienia dla użytkownika biznesowego.
Komentarze