Dane Urzędu Transportu Kolejowego pokazują, że do końca października 2018 roku na kolei doszło do 537 wypadków. Ponad 70 proc. z nich to zdarzenia niezawinione przez system, a więc wypadki na przejazdach, do których doszło na skutek nieprzestrzegania przepisów przez kierowców samochodów, oraz potrącenia osób przechodzących przez tory w miejscach niedozwolonych. Przez pierwsze dziesięć miesięcy roku w wypadkach kolejowych zginęły 172 osoby. Liczba niepożądanych zdarzeń na kolei sukcesywnie jednak spada, osiągając rekordowo niski wynik w 2018 roku – wskaźnik wypadkowości wyniósł niespełna 2,6 proc.
– Ten wskaźnik pokazuje wykonaną pracę przewozowa w zderzeniu z ilością zaistniałych zdarzeń kolejowych. To świadczy o tym, że z roku na rok liczba zdarzeń kolejowych jest na coraz mniejszym poziomie. To jest oczywiście trend bardzo pozytywny – mówi agencji informacyjnej Newseria Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Aby liczba wypadków mogła nadal maleć, niezbędne jest zwiększenie świadomości Polaków, także tych najmłodszych, w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego. Lukę w edukacji dzieci chce wypełnić Urząd Transportu Kolejowego, prowadząc Kampanię Kolejowe ABC, której nowa odsłona ruszyła pod koniec listopada. Organizator pozyskał na ten cel prawie 23,5 mln zł ze środków Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kampania ma przekazywać najmłodszym istotne informacje w przyjemnej dla nich formie.
– Chodzi o to, żeby dzieci wiedziały, na czym polegają te zagrożenia, w jaki sposób powinny się zachowywać, czy to na dworcu, czy w pobliżu torów kolejowych, czy też pokonując przejazd kolejowy – mówi Ignacy Góra.
W ramach kampanii emitowane będą m.in. spoty edukacyjne w stacjach telewizyjnych, w kinach, na portalach internetowych oraz w pociągach i na dworcach kolejowych. Będą one uczyć dzieci prawidłowego zachowania w pobliżu torów, w pociągu i na peronie oraz zasad postępowania w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia. Kampania będzie prowadzona także za pośrednictwem kanałów społecznościowych przy współpracy ze znanymi vlogerami. Edukacji w zakresie bezpieczeństwa dzieci na kolei będzie poświęcony także mural, którego projekt zostanie wyłoniony w konkursie. Po całej Polsce poruszać będzie się lokomotywa oklejona logiem i hasłem kampanii.
– Kampania jest skierowana przede wszystkim do dzieci szkół przedszkolnych i podstawowych, ale nie tylko. Jest adresowana również do rodziców, opiekunów, nauczycieli. Chcemy, żeby całe społeczeństwo miało wiedzę, która z jednej strony jest związana z zagrożeniami, ale z drugiej strony z właściwym postępowaniem – mówi Ignacy Góra.
Na stronie internetowej Kampanii Kolejowe ABC www.kolejoweabc.pl znajdują się materiały multimedialne oraz quizy, a wkrótce dla dzieci dostępna będzie także gra edukacyjna, którą można pobrać na urządzenia mobilne. Nadal prowadzone będą także zajęcia edukacyjne w szkołach i przedszkolach w gminach, w których doszło do niebezpiecznych zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych. Od kwietnia edukatorzy odwiedzili już ponad 80 szkół i przedszkoli.
Komentarze